Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1657
Назва: Метод проектів як засіб формування професійних компетентностей у майбутніх фахівців дошкільної освіти
Інші назви: Project Method as the Way of Future Preschool Teachers’ Professional Competences Formation
Автори: Гаращенко, Лариса Василівна
Harashchenko, Larysa Vasylivna
Ключові слова: метод проектів
активність
розвиток
самостійна пошукова діяльність
фізкультурно-оздоровча робота
project method
activity
development
independent research activity
sports and health improving activities
Дата публікації: 2015
Бібліографічний опис: Гаращенко, Л. В. Метод проектів як засіб формування професійних компетентностей у майбутніх фахівців дошкільної освіти [Текст] / Л. В. Гаращенко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. – № 5 (49). – С. 195–202.
Короткий огляд (реферат): У статті досліджено потенціал методу проектів як засобу формування професійних компетентностей у майбутніх вихователів. Для досягнення поставленої мети було використано такі методи: аналіз, узагальнення, систематизація наукових даних. У результаті дослідження було доведено, що використання навчального проекту уможливлює підвищення якості професійної підготовки фахівця, здатного розв’язувати нестандартні професійні завдання. Результати дослідження можуть бути затребуваними під час розроблення професійно орієнтованих програм підготовки фахівців дошкільної освіти. Автором статті зазначено, що подальші наукові розвідки необхідно спрямувати на розроблення навчальних проектів на різних освітньо-кваліфікаційних рівнях підготовки фахівців.
The aim of the research issue is to study the potential of project method as the means of future preschool specialists’ professional competences. Objectives of the study are as follows: to prove the necessity of students professional training in physical education optimization and improving of preschool children health and welfare; to consider the practical aspects of the method as a system component projects of various technologies in the process of future preschool teachers’ professional competence formation in sports and improving health activities. Object of study: preschool teachers’ professional competences formation process. The subject of the study is the usage of the project method for future preschool teachers’ professional competence formation. Methods: analysis, synthesis, systematization of research data for determining the theoretical and practical solution to the problem of the study. Results: the investigation makes it possible to make such theoretical generalization: students’ work on the project developing reflects current trends of training technologizing; students’ awareness of the necessity of improving the quality of students’ professional preparation to innovative activity in children’s health forming makes the getting of professional competence; educational project’s usage that is based on independent research activity enables improving the quality of specialist’s training, who can solve non-standard professional tasks and form creative attitude to life. It is found out that application of the project method requires a change in the positions of the teacher and students, beause the teacher performs organizational function, which is aimed at developing independent research and creative activity of students. Practical significance of this study can be claimed in the development of professional training programs focused at preschool education. Conclusions and recommendations: the educational process of higher education institution must take into account the technology of professional training aimed at acquiring and getting the experience and ability to carry out professional activities in terms of updating its objectives, content and technology. Further research will be directed at the educational projects’ developing at different educational levels of training.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1657
Розташовується у зібраннях:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Metod proektiv yak .pdf516,06 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.