Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1665
Назва: Особливості проведення дослідно-експериментальної роботи з організації проектної діяльності майбутніх педагогів
Інші назви: The Peculiarities of Research Work in Organizing Project Activity of Future Teachers
Автори: Зосименко, О. В.
Zosymenko, O. V.
Ключові слова: дослідно-експериментальна робота
педагогічний експеримент
констатувальний експеримент
формувальний експеримент
пошуковий експеримент
проектна діяльність
майбутні педагоги
готовність до педагогічної діяльності
критерій
рівні готовності
research
pedagogical experiment
statement experiment
formation experiment
research experiment
project activity
future teachers
readiness for pedagogical activity
criteria
levels of readiness
Дата публікації: 2015
Бібліографічний опис: Зосименко, О. В. Особливості проведення дослідно-експериментальної роботи з організації проектної діяльності майбутніх педагогів [Текст] / О. В. Зосименко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. – № 5 (49). – С. 219–233.
Короткий огляд (реферат): Метою даної статті є опис процесу організації та методики проведення дослідно-експериментальної роботи на прикладі організації проектної діяльності майбутніх педагогів. Використано такі методи наукового дослідження, як: аналіз, синтез, порівняння, узагальнення, систематизація, анкетування, бесіди, спостере-ження, аналіз педагогічного досвіду, педагогічний експеримент, методи математичної статистики. Обґрунтовано етапи здійснення дослідно-експериментальної роботи з організації проектної діяльності майбутніх педагогів. Визначено критерії та рівні готовності майбутніх педагогів до педагогічної діяльності. Перспективним може бути подальше вивчення даної проблеми з точки зору обґрунтування взаємозв’язку методології, методів та методик педагогічного дослідження.
The article is aimed at the description of organization and methodology of conducting research work on the example of project activity of future teachers. The following methods of the research are used: analysis, synthesis, comparison, generalization, systematization, questioning, interview, observation, the analysis of pedagogical experience, pedagogical experiment, and mathematic statistics. In the article three stages of conducting research concerning project activity of future teachers are substantiated. So at the first stage the state of elaboration of the researched problem in theory and practice of national and foreign school was analyzed; the directions of the research, its object, subject, aim and tasks were determined, statement experiment was conducted, working hypothesis was formulated, the research programme was worked out. The aim of the second stage of the research was working out the model of organizing project activity of future teachers in the course of learning pedagogical subjects. The results of its implementation are the formation of readiness of future teachers to professional activity, determining the components of future teachers’ readiness to pedagogical activity; finding out the conditions of effective functioning of the author’s model, making up teaching aids, preparing materials diagnostic cut to determine the readiness of students to pedagogical activity. At the third stage of the research there was a hypothesis check, test of the model of project activity organization in the process of leaning pedagogical subjects, measuring the criteria of readiness of future teachers to pedagogical activity, the analysis of intermediate results of the stages of pedagogical experiment in order to correct its contents and methods of conduction; analysis and generalization of the result obtained; formulation of theoretical and practical conclusions, providing references of the dissertation. The criteria (motives of professional determination, the level of knowledge mastering, professionally valuable skills, personal readiness of the student to pedagogical activity) and levels (high, intermediate and low) of readiness of future teachers to pedagogical activity are found out and characterized. The problem analyzed can be further researched in terms of substantiating the connection between methodology, methods and ways of pedagogical research.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1665
Розташовується у зібраннях:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Osoblyvosti provedennia doslidno.pdf762,15 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.