Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1667
Назва: Професійна правосвідомість у моделюванні поведінки вчителя
Інші назви: Professional Legal Awareness in the Modeling of Teacher Behavior
Автори: Іваній, Олена Миколаївна
Ivanii, Olena Mykolaivna
Ключові слова: правосвідомість
правові знання
професійні знання
уміння
навички
ціннісні установки
переконання
моделі поведінки
legal awareness
legal knowledge
professional knowledge
habits
skills
convictions
behavior models
Дата публікації: 2015
Бібліографічний опис: Іваній, О. М. Професійна правосвідомість у моделюванні поведінки вчителя [Текст] / О. М. Іваній // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. – № 5 (49). – С. 241–247.
Короткий огляд (реферат): У статті висвітлено місце й роль професійної правосвідомості в моделюванні поведінки вчителя. Показано, що професійна правосвідомість майбутнього вчителя ґрунтується на правових знаннях, правових поглядах, мотивах правової поведінки як складових правосвідомості. Результат засвоєння особистістю правових знань, умінь, сформованих професійно-світоглядних, професійно-поведінкових і особистісно-значущих якостей у психолого-педагогічному плані сприяє переходу теоретичних знань моделей поведінки в особистісний життєвий та професійний досвід.
The problem of legal awareness formation is considered in the article as the result of mastering legal knowledge and models of legal behavior by a future teacher in psychological pedagogical plan and that promotes transformation of this knowledge of behavior models in personal life and professional experience. It is shown that legal training of future teacher is in the getting and mastering of legal knowledge, habits, skills, which influence the formation of rational attitude to the legal values and own legal behavior. It helps not only to realize the legal values and principles, but also to reveal their essence and content, in such a way it helps to form future teacher’s particular legal thinking, legal behavior of a personality, his/her social-legal activity, orientation of every future teacher in the sphere of activity, in particular professional. It is provided with studying of corresponding courses about state and law. As a teacher performs upbringing functions, he should know educational theory, and also system of pedagogical skills from performing legal upbringing activity should be formed. Intensive preventive work takes place in the sphere of legal education against possible asocial illegal students’ behavior. Legal education influences attraction of students to following the internal regulations, norms of law, forms active life position, develops personal qualities and corrects life values and activity motives. Legal education of future teacher demands knowledge of specific character, peculiarities of his future activity and system of influence over growing generation, which is a background for formation of legal awareness, his professionalism. In the process of defining and characterizing of professional legal awareness we ground on the statement that received and realized theoretical knowledge provide the transition of legal awareness in person’s convictions, which helps in realization of legal behavior.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1667
Розташовується у зібраннях:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Profesiina pravosvidomist u .pdf506,52 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.