Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1682
Назва: Педагогічна комунікація як складова професійної ідентичності майбутніх учителів початкової школи
Інші назви: Pedagogical Communication as a Part of Professional Identity of Future Primary School Teachers
Автори: Паршук, С. М.
Parshuk, S. M.
Круглова, Н. С.
Kruhlova, N. S.
Ключові слова: педагогічна комунікація
педагогічна діяльність
професійна ідентичність
комунікативні вміння
спілкування
educational communication
educational activities
professional identity
communication skills
communication
Дата публікації: 2015
Бібліографічний опис: Паршук, С. М. Педагогічна комунікація як складова професійної ідентичності майбутніх учителів початкової школи [Текст] / С. М. Паршук, Н. С. Круглова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. – № 5 (49). – С. 318–325.
Короткий огляд (реферат): У статті розглянута педагогічна комунікація як важливий чинник професійної ідентичності. Метою даної роботи є розкриття поняття педагогічна комунікація в аспекті професійної ідентичності; виявлення педагогічних умов формування комунікативних умінь учителя. Аналіз сучасної педагогічної практики засвідчує наявність суперечностей між високим рівнем професійних знань, умінь, навичок учителів і неспроможністю передати їх учням, невмінням залучати дітей до творчої діяльності, створювати доброзичливу атмосферу, встановлювати з ними психологічний і педагогічний контакт, керувати власним емоційним станом. Доведено, що спілкування відіграє значну роль при вирішенні навчально-виховних завдань педагогічної діяльності. Добре розвинені комунікативні вміння потрібні вчителю для створення оптимального педагогічного клімату.
The article deals with pedagogical communication as an important professional identity. The purpose of this paper is to outline the concept of educational communication in terms of professional identity; identify pedagogical conditions of formation of communicative skills of the teacher. Analysis of modern teaching practice shows that there are contradictions between the high level of professional knowledge and skills of teachers and their students to transfer failure, inability to engage children in creative activities, to create a friendly atmosphere, set psychological and pedagogical contact, manage their own emotional state. It is proved that communication plays a significant role in solving educational problems in teaching activities. Well developed communication skills are necessary for the teacher to create an optimal educational environment. It is emphasized that communication is a means of professional identity, providing: interpersonal integration (students and teachers, students and parents, teachers and parents, students and students, teachers and educators); inner personal integration (integration of teachers with themselves); social integration (the integration of the personality of teachers and staff, teachers and society, teachers and culture). The effectiveness of pedagogical communication depends on the formation of teachers have clear ideas about the nature and structure of communicative skills, their readiness, among them gnostic, design, constructional and organizational skills. Necessary condition for the successful process of communication is the communicative competence of its participants, while important aspects are the willingness of teachers to educational work, development of socio-psychological skills, interpersonal relations, continuity of pedagogical process, pedagogical communication, designing effective possible reporting tools on the basis of foreseeing the possible consequences of its perception, the design of their own performance, taking students to the conclusions that can be drawn after the presentation, encourage the consolidation of productive action, the effective synthesis of the impacts on students. Important pedagogical conditions of effective communication is the ability of teachers to talk with children logically and clearly, the ability of teachers to assess the quality of transfering information, its completeness, content, form.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1682
Розташовується у зібраннях:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Pedahohichna komunikatsiia yak skladova.pdf509,44 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.