Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1883
Назва: Методика вивчення деяких питань сучасної фізики у загальноосвітніх навчальних закладах
Інші назви: Methodology for the Study Some Issues of Modern Physics in Secondary School
Автори: Завражна, Олена Михайлівна
Zavrazhna, Olena Mykhailivna
Однодворець, Лариса Валентинівна
Odnodvorets, Larysa Valentynivna
Пасько, Ольга Олександрівна
Pasko, Olha Oleksandrivna
Салтикова, Алла Іванівна
Saltykova, Alla Ivanivna
Ключові слова: фізика
методика навчання фізики
елективний курс
загальноосвітні навчальні заклади
старша школа
навчальні програми з фізики
нанонаука
нанотехнології
physics
methods of teaching physics
elective course
secondary school
high school curriculum in physics
nanoscience
nanotechnology
Дата публікації: 2017
Бібліографічний опис: Завражна О.М. Методика вивчення деяких питань сучасної фізики у загальноосвітніх навчальних закладах / О.М. Завражна, Л.В. Однодворець, О.О. Пасько, А.І. Салтикова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2017. – № 3(67). - С. 186-198.
Короткий огляд (реферат): У статті наведено рекомендації щодо відображення сучасних досягнень фізики як науки у шкільному курсі. Встановлено існування протиріччя між сучасними науковими уявленнями в галузі фізики та змістом навчальних програм з відповідної навчальної дисципліни. Аргументована необхідність вивчення основ сучасної фізики у загальноосвітніх навчальних закладах у формі елективних курсів. Запропоновано елективний курс «Основи сучасної фізики» для учнів старшої школи. Показано, що ефективне впровадження основ сучасної фізичної науки у навчальний процес загальноосвітніх навчальних закладів потребує створення програм курсів підвищення кваліфікації вчителів та розробки відповідного методичного забезпечення з досліджуваної тематики.
The article is concerned with implementing of modern physics achievements in the school physics course. Examined as in the conditions of passing to a new era of science and technology the ideas of methodology of teaching physics will be realized. An attempt is made at defining the meaning of "modern physics". The existence of contradictions between modern scientific concepts in physics and content of school physics curriculum is explored in this article. Ascertained that there are no learning results of the basic concepts of modern physics and nanoscience in program requirements for secondary education of pupils. The aim of the article is to offer an elective course on modern physics in secondary school and to develop curriculum and methodical recommendations of its study. The study investigates this issue by analysis the teaching physics at schools and evaluation adequate providing by modern physics teaching aids. Special attention was paid to the methods of synthesis for designing content for elective courses and observing of the educational process in physics. In recent years, researchers have become increasingly interested to include of some questions of modern physics and nanotechnology in teaching physics, starting with secondary school. The necessity of studying the fundamentals of modern physics in secondary schools in the form of elective courses was found in the study. This paper proposes an elective course "Elements of Modern Physics" for secondary school pupils. The purpose of this course is to resolve contradictions between modern scientific concepts in physics and physics curriculums. Some new questions for learning is suggested by the authors. Such as quasars, Nano objects, Higgs boson etc. The obtained results make it possible to propose methodical guidelines for teachers by some issues of modern physics teaching. Has been established that course content promotes to forming of pupils modern scientific ideology. It was found that realization of this course is rational at the end of 11th form. The evidence from this study suggests a variety possibility of creating teacher training courses curriculums and development of appropriate methodological providing of its teaching.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1883
ISSN: 2312-5993
2414-9799
Розташовується у зібраннях:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Modern_physics.pdf1,87 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.