Музична пам’ять та шляхи її вдосконалення

Ескіз
Дата
2015
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Метою даної статті є аналіз поняття пам’яті та її класифікація, дослідження музичної пам’яті як її невід’ємної складової, необхідність удосконалення музичної пам’яті та її розвитку. У статті були використані такі методи, як: методи аналізу й синтезу – пам’ять умовно поділяється на складові елементи та властивості (рухова, емоційна, образна, слухова пам'ять), кожна частина досліджуються як частина цілого поняття;поєднуються розчленовані та досліджені у процесі аналізу частини, встановлюється зв’язок між ними й пізнається музична пам’ять як єдине ціле. У результаті дослідження ми дійшли висновку, що правильний розподіл повторень у процесі заучування, коли робляться розумні перерви та звертається увага на активний характер повторення, також сприяє успіхові.
Memory is a mental process that reflects human experience through memorizing, storage and subsequent reproduction of information received. It is one of the necessary conditions for harmonious mental development of a person, with the new data layers based on previous experience gained and recorded before. Memory takes an important part in the formation of identical personality is awareness of its unity and integrity, and the person acquires competence that is required for the activity. Depending on the analyzer, which prevails in the operation of memory, we allocated motor, visual, auditory, emotional and other types of memory. Music identification is required on conscious perception of music. The high level of musical ear is a prerequisite musical memory. While music is an important use of motor, visual and verbal-logical memory. Visual perception is the result of highly developed inner ear, thus there is a musical interpretation of the text through the auditory sense and transformation in visual and auditory perception. Visual perception is predominant in the perception of the professional musician. Visual memory is directly related with imagination and promotes relative facilitation of memorization, storage and playback. Emotional memory is the so-called “memory of sensations”. The peculiarity of this type of memory in the ability to memorize and reproduce experienced feelings and sensations. With emotion we regulate the relationship with the environment. The mechanism of emotional memory consists of signals sent or restrained from actions that had past negative. Emotional memory is quite strong, and durable. The image memory – memorizing, identification and playback of images of the previously unseen objects and phenomena based on associative thinking associated with early lessons learned at level with similar fragments of other music. Analysis helps in the knowledge subtleties of the work. When using shaped memory there are used random associations that are not always associated with music. Auditory memory – remembering a great level followed by an exact reproduction of music or speech sounds. Among the varieties of language memory there are verbal and logical, which is a synthesis of speech, thought and logic. The choice of methods of memorization depends on the individual artist and the kind of musical memory that requires training.
Опис
Ключові слова
пам’ять, музична пам’ять, рухова пам’ять, емоційна пам’ять, образна пам’ять, слухова пам’ять, музикант, музичний слух, сприйняття, запам’ятовування, memory, musical memory, motor memory, emotional memory, shape memory, auditory memory, musician, musical ear, perception, memorization
Бібліографічний опис
Матвійчук, К. О. Музична пам’ять та шляхи її вдосконалення [Текст] / К. О. Матвійчук // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. – № 9 (53). – С. 336–342.