Педагогічні новації вокальної підготовки студентів магістратури у вищих педагогічних закладах України

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2015
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті проаналізовано інноваційні принципи підготовки студентів магістратури у вищих педагогічних закладах України, зокрема: орієнтації на самостійність студента й передбачення етапів його професійного зростання, концентричного звернення до навчального репертуару, формування художньо-образ-ного мислення, концертності, артистизму й театралізації, змагальності, виконавської універсальності, етновідповідності, які міцно увійшли у вітчизняну педагогічну практику, однак не отримали відповідної оцінки з боку методистів і дослідників.
The paper analyzes the innovative principles of training of graduate students in higher education institutions of Ukraine, in particular: focus on the independence of the student and the foresight phases of his professional growth, systematic improvement of educational repertoire, formation of artistic and creative thinking, concert, competition, executive versatility, artistry which have become part of the national educational practice, but did not receive appropriate evaluation by trainers and researchers. Technology of gaining vocal mastery of the second half of the twentieth century, far exceed the development of methodological framework of mid-twentieth century, when the foundation was laid to the transformation processes in the field of art education. Modern curricula singers and methods of their preparation are examples of new technologies that are based on the principles of deepening methodological knowledge, introduction of leading teaching positions in the theory and practice of music education, formation of aesthetic culture of the artists, comprehensive development of the individual in the process of obtaining professional competence, taking into account creative motivation of the subject of the educational process, subordination to the appropriate direction of the musical practice, introduction to educational process of the corresponding block of theoretical courses, awareness of national musical traditions, determining educational component as an integral component of professional competence of the singer. Innovations in the organization of music education deepen the content of vocal learning in complex pedagogical and creative activities, contribute to the development of polyphonic thinking of students, theoretical awareness of the music being performed, knowledge of musical styles and genres, understanding the historical and ethnological content of musical activity, modern social and cultural technologies with a view to their use in the future professional activity. The conducted research on students’ vocal training in higher pedagogical institutions of Ukraine does not exhaust all its aspects. Further studies are required related to the development of interpretations’ ability of the singers at all levels of music education, research of methodological heritage of foreign colleagues in the development of professional competence with the aim of extracting the best pedagogical experience and its implementation in the national practice of preparation of future singers.
Опис
Ключові слова
педагогічні новації, вокально-професійна підготовка, студент, вокальна школа, магістратура, освітня система, педагогічні заклади, виконавська майстерність, pedagogical innovation, vocal training, students, vocal school, graduate, education system, educational institutions, performing skills
Бібліографічний опис
Цзя, Лю Педагогічні новації вокальної підготовки студентів магістратури у вищих педагогічних закладах України [Текст] / Лю Цзя // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. – № 8 (52). – С. 146–153.