Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/2065
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorВеличко, Степан Петрович-
dc.contributor.authorVelychko, Stepan Petrovych-
dc.contributor.authorРастригіна, Алла Миколаївна-
dc.contributor.authorRastryhina, Alla Mykolaivna-
dc.contributor.authorСлободяник, Ольга Володимирівна-
dc.contributor.authorSlobodianyk, Olha Volodymyrivna-
dc.date.accessioned2017-06-27T07:14:14Z-
dc.date.available2017-06-27T07:14:14Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationВеличко, С. П. Взаємозв’язок реального й віртуального експериментів як чинник у розвитку практикуму з фізики в середній школі [Текст] / С. П. Величко, А. М. Растригіна, О. В. Слободяник // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. – № 7 (51). – С. 213–221.uk_UA
dc.identifier.urihttp://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/2065-
dc.description.abstractУ статті доводиться можливість подальшого вдосконалення фізичного практикуму в загальноосвітніх навчальних закладах, де шкільний курс фізики вивчається за профільними програмами. Основні твердження про розвиток фізичного практикуму та методики його виконання у старшій школі зумовлені широким запровадженням засобів інформаційно-комунікаційних технологій, завдяки яким уможливлюється розробка й виконання комп’ютерно-орієнтованих лабораторних робіт, що наближені до виконання реальних дослідницьких робіт, і виконуються на основі всебічної реалізації віртуального експерименту в тісному його поєднанні з реальним. Така методика підготовки учня до робіт практикуму, яка окреслює три етапи, сприяє тому, що суттєво поліпшується готовність старшокласника до експериментування в ході фізичного практикуму та якість і результативність виконання самого дослідження, а головне, що при цьому підвищується рівень навчальних досягнень школярів.uk_UA
dc.description.abstractThe main aim of the article lies in revelation of possibilities of improvement in the practical course of physics at secondary school and designing a computer based environment through a combination of virtual and real educational experiment that can be implemented in educational process on physics with the aim of developing methods of conducting research of educational activity of the student during a physical practicum. In the article the expediency of ICT to improve self-teaching and learning of physics of the secondary school students through a combination of virtual and real educational experiment and based on this we have the opportunity to further improve physical practicum in secondary schools, where high-school physics studied by specialized programs. The main ideas and statements about the development of physical practicum and methods of its implementation in high school by the need to strengthen the role of the individual work of each student in learning physics and therefore demands individualization of the educational process because of the wide introduction of Information and Communication Technologies, by which the development and implementation of computer-oriented labs that perform close to real research are made possible, and executed on the basis of the full implementation of virtual experiment in close conjunction with the real. This method of preparation work to the student’s practicum involves a combination of existing training equipment with computer-based learning environment in the study of modern physics at secondary school. The proposed methodology outlines three phases and ensures that the readiness of senior pupils to experiment during the practicum and the physical quality and effectiveness of the implementation of the study is significantly improved, and importantly, it increases the level of academic performance of students. In general, the recommended method is an important factor both in the development of physical practicum in secondary school, and improvements in general of all types of individual educational cognitive activity and independent work of the secondary school students and leads to broader introduction of school educational process on natural disciplines basic principles synergistic approach and aims to forming an effective and fully developed personality of the secondary school graduate , his self-development and self-education.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.subjectметодика фізикиuk_UA
dc.subjectфізичний практикумuk_UA
dc.subjectвіртуальний та реальний експериментиuk_UA
dc.subjectсамостійна робота учнівuk_UA
dc.subjectдослідницькі лабораторні роботиuk_UA
dc.subjectзасоби ІКТuk_UA
dc.subjectсинергетичний підхідuk_UA
dc.subjectрозвитокuk_UA
dc.subjectсамоосвітаuk_UA
dc.subjectmethods of physicsuk_UA
dc.subjectphysical practicumuk_UA
dc.subjectvirtual and real experimentsuk_UA
dc.subjectindependent work of studentsuk_UA
dc.subjectresearch labsuk_UA
dc.subjectICTuk_UA
dc.subjectsynergistic approach developmentuk_UA
dc.subjectself-educationuk_UA
dc.titleВзаємозв’язок реального й віртуального експериментів як чинник у розвитку практикуму з фізики в середній школіuk_UA
dc.title.alternativeThe Relationship of Real and Virtual Experiments as a Factor in the Development of the Physics Practicum at Secondary Schooluk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.udc.udc372.853uk_UA
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Vzaiemozviazok realnoho y virtualnoho.pdf523,93 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.