Зарубіжний досвід застосування наративних методик: мистецтво оповіді Крістел Оехлманн

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2014
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті йде мова про використання наративних методик у зарубіжних освітніх практиках як складової особистісно-креативної парадигми підготовки майбутніх педагогів. Аналізується досвід викладання мистецтва наративу у вищих навчальних закладах, зокрема, авторського курсу «Мистецтво оповіді» німецького професора Крістел Оехлманн. Розглянуто структуру курсу, що включає чотири функціонально пов’язані складники: «Оповіді про самого себе», «Вільна оповідь», «Нові оповідання», «Вічне мистецтво оповідання»; схарактеризовано етапи його реалізації. Визначено п’ять принципів навчання наративної майстерності.
The article deals with the using of narrative methods in foreign educational practices as a part of personal-creative paradigm of future teacher’s training. Experience of art narrative teaching in higher education institutions, particularly the author’s course «Art of storytelling» by German professor Christel Oehlmann are analysed. The structure of the course, which includes four functionally related components: «Story about yourself», «Free storytelling», «New stories», «Eternal Art of Storytelling» is described; stages of its implementation are characterized. The course of the narrative art is interactive and includes a system of practical classes and trainings. According to its purpose the course covers a wide range of people: future teachers, educators, therapists, social workers, priests and parents, grandparents, all of those who communicate with children. The aim of the course is learning to create, to tell different stories, fairy tales, narratives, for all those who want to know themselves, to open sources of their own creativity, determine their creativite potential in telling stories, learn about themselves something new. Five principles of the narrative skills are defined: the first principle – «External and internal freedom from assessment»; the second principle – «Rejection of hierarchy, rules and regulations»; the third principle – «Creating an atmosphere of confidence»; the fourth principle – «Recognition process as a goal»; the fifth principle – «Attribute of narrative learning is democratic». Expected learning outcomes are formulated: 1. Development of the narrator’s confidence in himself: mastering a strategy which enables appearing of the story about his inner world, based on a sense of security and personal competence, courage to identify his feelings, create mental images and its expression in his own words. 2. The trust of the audience to the narrator, which is manifested in the ability to tell his own stories, to listen other stories etc. In this aspect design and application of narrative skill models and strategies issues require further study and development.
Опис
Ключові слова
мистецтво наративу, наративна майстерність, досвід, курс, структура, принцип, narrative art, narrative skills, experience, course, structure, principle
Бібліографічний опис
Тимчук, Л. І. Зарубіжний досвід застосування наративних методик: мистецтво оповіді Крістел Оехлманн [Текст] / Л. І. Тимчук // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [ред. кол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2014. – № 6 (40). – С. 30–42.