Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/2108
Назва: Зміст і особливості системи контролю та оцінювання ступеню розвитку здібностей студентів технічного ВНЗ
Інші назви: The Content and the Features of the System of Monitoring and Assessment of the Degree of Development of Students’ Abilities in the Technical Higher Education Institutions
Автори: Ємельянова, Т. В.
Yemelianova, T. V.
Ключові слова: компетентнісний підхід
когнітивні здібності
параметри когнітивних здібностей
адаптаційний процес
інтелектуальний потенціал
система контролю і оцінювання
competence-based approach
cognitive abilities
parameters of cognitive abilities
adaptation
intellectual potential
system of monitoring and evaluation
Дата публікації: 2015
Бібліографічний опис: Ємельянова, Т. В. Зміст і особливості системи контролю та оцінювання ступеню розвитку здібностей студентів технічного ВНЗ [Текст] / Т. В. Ємельянова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. – № 6 (50). – С. 179–188.
Короткий огляд (реферат): У статті розглядається можливість побудови системи розвитку математичних здібностей студентів технічного профілю в сучасному університеті. Задача вирішується в межах індивідуально орієнтованого навчання, оскільки розподіл параметрів когнітивних здібностей, як і адаптаційних можливостей особистості, є індивідуальним. Визначено складові математичної підготовки в технічному університеті. Акцентовано увагу на варіативності та мобільності складових процесу навчання, які дозволяють коригувати модель інтелектуального пізнання студентів. Доведено необхідність побудови концепції контролю й системи оцінювання розвитку здібностей студентів як однієї зі стратегічних складових модернізації математичної освіти в технічному університеті.
The article is dedicated to the possibility of constructing a system of development of mathematical abilities of students of technical profile in the modern University. The components of the mathematical education in the technical University are defined. The necessity of building the concept of monitoring and assessment system development of students, as one of the strategic components of the directions of development of mathematical disciplines is proved. This task must be solved within the framework of individually oriented education, since the distribution of the parameters of cognitive abilities and adaptive capacity of the person is individual. In the context of the competence approach the personality-oriented optimal mathematical strategy of education with an appropriate system of monitoring and evaluation aimed at forming abilities of the student preparedness for further educational-professional activity must be well organized. One of the main objectives of fundamental based mathematical education is the development of cognitive abilities of students. Modern researchers in the field of psychology recognize the need of introduction not only of the parameters of cognitive abilities such as speed of learning, memory, intellectual abilities, but also the criteria by which to determine the level of human intelligence. It is proved that with systematic training to develop the cognitive abilities: speed of learning, memory, intellectual ability, increases cognitive potential of the individual. At the technical University the basic mathematical disciplines contribute to the development of cognitive capacities: memory improvement, increase in speed of acquiring knowledge, the identification of intellectual capabilities. Accumulated qualitative leap in the development of cognitive abilities provides favorable conditions for the formation of mathematical and professional culture of the future specialists in a complex modern society. In the technical University discipline “Higher mathematics” students obtaining bachelor’s degree study during the first two years. It gives the possibility of constructing the system for the development of mathematical abilities, as a component of cognitive potential of the individual. To ensure orderly development of cognitive abilities the system of monitoring and evaluation of the degree of improving memory, increasing speed of learning, identifying intellectual capabilities is necessary. In our opinion, there is a real need for building the concept of monitoring and evaluation of the development of the abilities of students, as one of the strategic components of the modernization of mathematics education in the system of continuous professional education.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/2108
Розташовується у зібраннях:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Zmist i osoblyvosti.pdf532,21 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.