Професійно орієнтована технологія навчання як засіб формування картографічної компетентності студентів

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2015
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті розглянуто теоретико-методологічні аспекти картографічної підготовки майбутніх учителів географії в контексті професійної педагогічної освіти у вищих навчальних закладах. Визначено сутність, основні принципи та шляхи впровадження професійно орієнтованої технології навчання як засобу формування картографічної компетентності студентів у процесі їх фахової підготовки. Розкрито специфіку та основні характеристики професійно орієнтованої технології навчання у вищих навчальних закладах.
The article considers theoretical and methodological aspects of cartographic preparation of future teachers of geography in the context of vocational teacher education in higher education institutions. It defines the essence, main principles and ways of implementation of professionally oriented learning technologies as a means of developing cartographic competence of students in the process of their professional training. Specificity and main characteristics of professionally oriented learning technologies in higher education are shown. The formation of the cartographic competence of future teachers of geography in the process of their professional training is effectively realized by means of specially designed learning process – professionally oriented technology that allows you to organize the educational process based on the motivation of a student to teaching, his values, interests and abilities. Professionally oriented education technology in higher education we consider as a combination of didactic, psychological and general pedagogical means of communication between teachers and students. It is aimed at the realization of forms, methods and means of education, adequate educational purposes and professionally important qualities of a specialist. Education technology mapping disciplines, aimed at creating a cartographic competence of University students, are implemented in the following sequence: identifying learning objectives; selecting and structuring the content of educational material; selection and justification of methods, forms and means of training; monitoring and evaluation that are associated with the necessity of feedback between the teacher and students. Guided pedagogical concepts, professionally-oriented technology educational-cognitive activity of future teachers of geography is considered as such that is aimed at generating interest and positive attitudes towards future careers, the creation of pedagogical conditions to solve specific professional problems and issues that contribute to the formation of the cartographic competence of the future specialist to perform professional activities.
Опис
Ключові слова
професійно орієнтована технологія навчання, фахова підготовка, майбутній учитель, професійна підготовка, учитель географії, картографічна компетентність, методи навчання, компетентність, professionally-oriented education technology, training, future teacher, teacher of geography, cartographic competence, teaching methods, competence
Бібліографічний опис
Носаченко, В. М. Професійно орієнтована технологія навчання як засіб формування картографічної компетентності студентів [Текст] / В. М. Носаченко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. – № 6 (50). – С. 247–254.