Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/2117
Назва: Деякі особливості принципів науковості у викладанні математичних дисциплін у ВНЗ
Інші назви: Some Features of the Principles of Scientism in Teaching Mathematical Disciplines in the University
Автори: Одарченко, Наталія Іванівна
Odarchenko, Nataliia Ivanivna
Шуда, Ірина Олександрівна
Shuda, Iryna Oleksandrivna
Ключові слова: вищий навчальний заклад
математичні дисципліни
принцип сцієнтизма
математична підготовка студентів
навчання математики
higher education institution
mathematical disciplines
principle of scientism
mathematical preparation of students
teaching mathematics
Дата публікації: 2015
Бібліографічний опис: Одарченко, Н. І. Деякі особливості принципів науковості у викладанні математичних дисциплін у ВНЗ [Текст] / Н. І. Одарченко, І. О. Шуда // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. – № 6 (50). – С. 255–264.
Короткий огляд (реферат): У статті розглянуто основні проблеми, протиріччя та тенденції розвитку математичної освіти в університетах, а саме: основні підходи та наукові принципи у викладанні математичних дисциплін та перспектив їх використання в навчальному процесі. Рівень математичної підготовки студентів повинен бути таким, щоб дати їм можливість у майбутньому створювати й упроваджувати нові технології та моделювати різні процеси, керувати новітніми інженерними машинами. У сучасних умовах найбільш широко використовуються частково-пошуковий і дослідницький методи, прийоми і способи, які забезпечують сприйняття інформації, що надходить через різні засоби навчання і самопізнання за допомогою різних засобів навчання.
The article describes the main challenges, contradictions and trends of development of mathematical education at universities, namely: basic approaches of scientific principles in the teaching of mathematical disciplines and perspectives of their use in the educational process. It is stressed that mathematical disciplines in modern higher education institutions play a special role in training future professionals in industries such as information and computer technology, economics, engineering and mechanics, energy-saving technologies. Therefore, the level of mathematical preparation of students should be such as to give them an opportunity in the future to create and implement new technologies and to simulate various processes, manage the latest engineering machines. In modern conditions, the most widely used are partial search and research methods, techniques and methods, that provide the perception of information delivered through a variety of means of learning and self discovery through various learning tools. Speaking of teaching methods in modern higher education institutions, it is important to note the change in the position of a student and a teacher in the educational process. For a teacher – this is a change of monological methods of presenting information on the dialogue form of communication with students. For students – it is an increased level of autonomy in teaching and choice of content, forms and methods of training. The student is transferred to the position of whim. The analysis of the current state of the theory and practice of the content and methods of teaching mathematics in universities, leads to the conclusion that when filling lectures, seminars and practical lessons with material the teacher should consider the following important points: 1. The scientific value of the course and a scientific system of teaching. 2. The practical value of teaching, preparation for careers of students. 3. The development of technical, engineering, design thinking, different skills and abilities, creation of simple mathematical models. 4. Promote awareness by students of their place in life, as well as the importance and necessity of education in society. All this proves to the students that the mathematical disciplines that are taught in the universities determine quantitative relations and spatial forms of real world objects. In-depth knowledge of these relationships and shapes allow better understanding of their material content.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/2117
Розташовується у зібраннях:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Deiaki osoblyvosti pryntsypiv.pdf605,92 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.