Волонтерська діяльність як шлях до професійного самовизначення майбутнього соціального працівника

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2017
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті представлено теоретичне обґрунтування й аналіз волонтерської діяльності як шляху до професійного самовизначення майбутнього соціального працівника. Визначено, що для гармонійного становлення майбутнього соціального працівника та усвідомлення студентом-першокурсником своєї професійної реалізації необхідно: активна участь у волонтерській діяльності (організація та проведення благодійних акцій, спеціальна допомога, аніматорські акції); особиста допомога в пошуці та передачі матеріальних коштів людям, які цього потребують (пошук спонсорів, меценатів, небайдужих людей); створення та впровадження науково-практичних проектів із соціальної роботи; виконання обов’язків наставника, помічника (для людей, угрупувань, громад, об’єднань) за потребою.
The article presents the theoretical justification and analysis of volunteering activities as a way to professional self-determination of a future social worker. It was determined that for a harmonious development of a future social worker and awareness of a first-year student of his/her professional realization it is necessary: to participate actively in volunteering activities (organizing and conducting fundraisers, special assistance, animators actions); personal assistance in finding and transferring funds to people who need them (search for sponsors, patrons, caring people); creation and implementation of scientific-practical projects in social work; fulfilment of such functions as a mentor, an assistant (for people, groups, societies, and associations) as required. The study used the following research methods: theoretical (analysis of scientific and methodological literature on the problems of defining the professional competence of a social worker and aspects of volunteering activities to find out the state of elaboration of the researched problem and definition of concepts and categories; generalization and prediction in the formulation of conclusions and rationale of volunteering activities as a way of professional self-determination of a future social worker); empirical (pedagogical supervision over the organization of volunteering activities and professional skills of future social workers). It is proved that a social worker, as any other person can perform the functions of the volunteer, but he/she does it professionally, which corresponds the education he/she gained. It is indicated that volunteer participation in the social life of the Institute, city, country, provides professional self-determination, personal fulfillment, and moral-spiritual development of the student’s individual and enables him/her to feel a competent, important, needed, fulfilled professional. On the perspective of ongoing academic research, we would like to mention that the social project “Make a child’s dream real” will continue to its full extent according to volunteers’ organizational capabilities and the involvement capacities of the new participants to broaden the direction of the students’ volunteerism. For today there are creative students’ sketches of social ad being worked out, for the purpose of drawing attention to problems of kids with cancer and help to patients of hematological department of Kirovograd regional pediatric hospital.
Опис
Ключові слова
волонтер, волонтерський рух, волонтерська діяльність, соціальний працівник, соціальний педагог, професійне самовизначення, соціальний проект, благодійна допомога, volunteer, volunteer movement, volunteering activities, social worker, social educator, professional self-determination, social project, charitable assistance
Бібліографічний опис
Тернавська, Т. Волонтерська діяльність як шлях до професійного самовизначення майбутнього соціального працівника [Текст] / Т. Тернавська // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2017. – № 2 (66). – С. 149–159.