Творча самореалізація як невід’ємний компонент навчально-виховного процесу

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2014
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Стаття присвячена результатам дослідження опитування вчителів щодо формування готовності до творчої самореалізації в підлітковому віці у процесі позакласної виховної роботи загальноосвітнього навчального закладу. У статті закцентовано на необхідності формування творчої самореалізації в підлітковому віці. Визначено умови, необхідні для формування готовності до творчої самореалізації підлітків. З’ясовано особливості формування готовності до творчої самореалізації в підлітковому віці. Автором зазначено, що ефективність педагогічної діяльності в класних керівників не розходиться з уявленнями про цілі діяльності та її структурні компоненти.
This article is devoted to the results of a survey study of the teachers on the formation of readiness for creative self in adolescence during extracurricular educational work of an educational institution. The article focuses on the need to develop creative self in adolescence. The conditions are necessary for the formation of readiness for creative self-adolescents. The features of formation of readiness for creative self in adolescence are defined in the article. The article states that the effectiveness of educational activities in the class is not at odds with notions of purpose and of its structural components. Usually educational activities are associated with determining the effect. The impact on identity formation is specially organized teaching activities whose purpose is the formation of a teenager with social characteristics and qualities. It is indicated that educational process plays a significant impact on the development of adolescent personality and willingness to formation of self-actualization. As in the extracurricular education a teenager takes some knowledge and behavior, updated personal values, he formed condition, which is an important component of self-actualization. A willing teenager is acquired in the process of education, based on a positive attitude to work, the knowledge and needs, objectification of its subject matter and ways of interacting with him, a system of educational elements, consisting of a combination of knowledge, skills, experiences, emotional and value orientations of convictions. Thus, the study of teachers indicated that a teacher incentives the respondents understood as the creation of conditions in which young people are included in the activities with the highest efficiency as the promotion of activities that enables them to express themselves in a positive sense and promptly evaluate their activities. The performance of its teachers is mostly associated with the successes and achievements of teenagers. Thus, the success of the activity they relate to is the implementation capacities of adolescents. In the study we concluded that a basic requirement in the formation of readiness for creative self-identity in extracurricular educational work is to create such conditions that the teenager could be directed to an active, creative activity, revealing its potential and leads to high levels of activity and independence.
Опис
Ключові слова
активність, вихований процес, підліток, педагогічна діяльність, педагогічні умови, стимулювання, творчість, формування готовності, activity, teenager, teaching activities, pedagogical conditions, incentive, creativity, formation of readiness
Бібліографічний опис
Флярковська, О. В. Творча самореалізація як невід'ємний компонент навчально-виховного процесу [Текст] / О. В. Флярковська // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2014. – № 6 (40). – С. 150–159.