Гендерна культура як складова професійної культурикерівника навчального закладу

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2014
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті виділено окремі аспекти (методологічні, психолого-педагогічні, культурологічні, соціологічні) гендерного підходу до професійної діяльності; проаналізовано стан проблеми підготовки до управлінської діяльності керівника навчального закладу з урахуванням гендерних засад; виокремлено основні відмінності феномену «професійна культура» з огляду на стать управлінця; сформульовано поняття гендерної культури керівника як складової його соціально-психологічної культури та вказано на гендерні засади формування його культури. Гендерні засади формування професійної культури керівників являють собою систему підготовки, яка включає оволодіння комплексом знань про відмінності (біологічні, соціальні, психолого-педагогічні), гендерну домінанту; соціокультурні та особистісні гендерні традиційні стереотипи та засоби їх подолання; принципи гендерної рівності й гендерної компліментарності в сучасній організації.
It is mentioned in the article that in today arises an urgent necessity of solving the problem of forming the future managers’ professional culture according to the general and humanistic principles. The professional culture includes fundamental methodological, theoretical and practical training, special training, forming personal culture, independent creative activity. The manager’s gender culture is a component of his social and psychological culture. The separate aspects (methodological, psychological and pedagogical, cultural, sociological) of the gender approach to professional activity are distinguished in the article; the state of problem of training the manager of educational institution to administrative activity taking into account the gender principles is analyzed; the basic differences of the phenomenon «professional culture» taking into account the manager’s sex are distinguished; the concept of manager’s gender culture is formulated and the gender principles of forming this culture are indicated. The gender principles of manager’s professional culture forming represent the system of training that includes the mastery of the complex of knowledge about distinctions (biological, social, psychological and pedagogical), the gender dominant; the sociocultural and personal gender traditional stereotypes and means of their overcoming; the principles of gender equality and gender complementarity in modern organization. The professional educational content of the gender principles envisages the realization of the goal: to know and understand the content of the principle of gender equality; to be able to create the gender portrait of employees; to use scientific knowledge for creation of gender favorable microclimate; to realize the ideas and ideals of gender parity as a way to cultural self-development. In conclusion the need for organization of a focused development of future managers’ professional culture on gender principles in the process of their professional training through the creation of informative, creative atmosphere, the reproduction of mutual respect and tolerant relations between the genders is emphasized. Modern management technology requires a critical rethinking of the basic values in the direction of harmonization with feminine values: healthy conservatism, a reasonable compromise, the ability to open control, holistic perception of the employee together with his life circumstances.
Опис
Ключові слова
керівник навчального закладу, професійна культура керівника, гендерний менеджмент, гендерна культура керівника, гендерні засади формування культури управлінця, manager of educational institution, manager’s professional culture, gender management, manager’s gender culture, gender foundations of manager’s culture forming
Бібліографічний опис
Мармаза, О. І. Гендерна культура як складова професійної культури керівника навчального закладу [Текст] / О. І. Мармаза // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2014. – № 6 (40). – С. 273–282.