Відкритий метод координації: іноваційний механізм управління євроінтеграційними процесами у сфері вищої освіти

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2014
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті схарактеризовано ключові елементи та суб’єкти використання відкритого методу координації як інноваційного механізму управління євроінтеграційними процесами у сфері вищої освіти. Окреслено спільні цілі європейської освітньої політики, що визначені Лісабонською угодою, та індикатори досягнень у рамках програм «Освіта і професійна підготовка 2010», «Освіта і професійна підготовка 2020». Виявлено інноваційні підходи до організації співпраці та взаємного навчання як елемента відкритого методу координації. З’ясовано особливості впливу доповідей Європейської Комісії та Ради Європи як інформаційно-аналітичного забезпечення відкритого методу координації на формування політичної волі до змін у європейській вищій освіті.
The article is devoted to the analysis of the key elements and subjects of the Open Method of Coordination (OMC) as an innovative governance mechanism in the process of European higher education integration. The Lisbon Strategy objectives of the European education policy, indicators and benchmarks of the programs "Education & Training 2010", "Education & Training 2020" are characterized. Innovative approaches to pear learning as an element of the OMC are identified. The impact of information and analytical support for the OMC on the formation of the political will for change in European higher education is clarified. It is proved that an important trend in the definition of common objectives of European education policy is the consideration of interests of the region as a whole and each country individually. The use of the OMC enabled oncoming traffic of reform initiatives: a combination of «top-down» (the Council of Europe and European Commission as subjects of initiatives) and «bottom-up» (initiated by individual countries). The indicators and benchmarks of the programme «Education and Training 2020» are proved to be flexible and differentiated according to the characteristics of each EU member state. The peculiarities of the cooperation and pear learning, in particular the use of the cluster approach, which allows to attract to the interaction a wide range of stakeholders, especially representatives of political, educational and scientific communities of the EU Member States, the EC experts and non-governmental organizations are characterized. It is determined that the information and analytical support of European education policy development through the system of CE and EC reports provides considerable incentive for voluntary implementation by the EU member states of education transformations recommended by the Council of Europe and European Commission. The CE and EC reports are international comparative studies that include serious arguments, form the political will of national governments to implement reforms on the basis of agreed solutions.
Опис
Ключові слова
вища освіта, європейська інтеграція, Рада Європи, Європейська Комісія, відкритий метод координації, спільні цілі, індикатори, співпраця та взаємне навчання, доповідь, higher education, European integration, Council of Europe, European Commission open method of coordination, common objectives, indicators and benchmarks, cooperation and pear learning activities, report
Бібліографічний опис
Сбруєва, А. А. Відкритий метод координації: інноваційний механізм управління євроінтеграційними процесами у сфері вищої освіти [Текст] / А. А. Сбруєва // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2014. – № 6 (40). – С. 282–294.