Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/2216
Назва: Потенціал курсу «основи лінгвістичного дискурс-аналізу» в професійній підготовці студентів-філологів
Інші назви: The Potential of the Course «the Fundamentals of Linguistic Discourse Analysis» in the Training of Students-Philologists
Автори: Сушко-Безденежних, Марія Григорівна
Sushko-Bezdenezhnykh, Mariia Hryhorivna
Ключові слова: інтегративний курс
дискурс-аналіз
підготовка студентів-філологів
системно-структурний підхід
функціональна парадигма лінгвістики
integrated courses
discourse analysis
preparation of the students-philologists
systematic and structural approach
functional paradigm of linguistics
Дата публікації: 2014
Бібліографічний опис: Сушко-Безденежних, М. Г. Потенціал курсу "Основи лінгвістичного дискурс-аналізу" в професійній підготовці студентів-філологів [Текст] / М. Г. Сушко-Безденежних // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2014. – № 6 (40). – С. 439–446.
Короткий огляд (реферат): У статті обгрунтовується необхідність включення інтегративного курсу «Основи лінгвістичного дискурс-аналізу» до програми підготовки студентів-філологів. Пропонується огляд підходів до розуміння поняття «дискурс» та коротка характеристика основних напрямів дискурс-аналізу. Перераховуються теоретичні та практичні завдання пропонованого курсу в програмі професійної підготовки філологів та окреслюються основні аспекти його змісту. Автор зазначає, що даний курс має стати курсом, що завершує вивчення мовознавчих дисциплін у виші, відображаючи загальну тенденцію переходу від системно-структурного підходу до мовних явищ, що домінувало протягом ХХ ст., до нової функціональної парадигми лінгвістики ХХІ ст.
The article states the necessity to put the integrative course «The fundamentals of linguistic discourse analysis» in the master-level programs for linguistic students. We give an overview of the approaches to the definition of the term «discourse» and describe the main schools of discourse analysis. We also specify the theoretical and practical tasks of such educational subject in the curriculum of linguistic PhD students and outline the main aspects of its contents. We insist that the study of language at the university should include the study of language use. The functional approach to language has the advantage of opening up for the students many new areas for analysis and criticism. Besides discourse analysis as educational subject is the best way to introduce the functional approach to the university program, updating its contents up to the modern level of language studies. The article touches on how some ways of critical discourse analysis would acquaint the students with methodology and research goals used in the study of language nowadays. To do this the article offers a broad overview of different definitions of the term «discourse». It also focuses on different approaches to discourse analysis as well as on practical issues, the kinds of questions the students might have at the beginning of work at their graduation papers, while still deciding which approaches to take. The discourse analysis examines the texts under the assumption that language and meaning are in some way social constructs. The critical discourse analysis is defined as an interdisciplinary approach to language study with a critical point of view for the purpose of studying language behaviour in natural speech situations of social relevance. It uses diverse theoretical and methodological concepts for analyzing issues of social relevance while attempting to expose inequality and injustice in the both historical and social aspects. The emphasis on both the structure and the social context of various texts can provide a solution which enables the students to “denaturalize”, for expose the «taken-for-grantedness» of ideological messages as they appear in isolated speech and, when combined with newer ethnographic studies and newer methods of discourse analysis, create a broader common ground between structural and functional approaches to language studies.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/2216
Розташовується у зібраннях:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Potentsial kursu «osnovy linhvistychnoho dyskurs-analizu.pdf525,4 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.