Инновационные подходы в образовательном процессе учащихся с детским церебральным параличом с помощью информационно-коммуникационных технологий с точки зрения учителя

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2015
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
В предложенной статье автор представляет комплекс теоретических сведений, связанных с использованием информационно-коммуникационных технологий в процессе обучения учащихся с детским церебральным параличом. Основную часть текста представляет собой исследование смешанного характера, состоящее из нескольких парциальных частей. Круг исследования включает в себя дескрипцию и анализ текущего состояния, а также идентифицированные детерминирующие факторы использования технологий в учебном процессе в целевой группе учащихся. Автор также приводит анализ и факты реального применения современных технологий в избранных школах с точки зрения учащихся с детским церебральным параличом, а также их учителей. Парциальной частью исследования также являются CaseStudy, направленные на процесс обучения, оснащение и условия в избранных школах, в которых ведётся обучение учащихся с детским церебральным параличом с помощью цифровых технологий.
In the article the author presents complex theoretical information related to the use of information and communication technologies in the learning process of students with cerebral palsy. The bulk of the text is a study of mixed character, consisting of several partial sections. The scope of the study includes the description and analysis of the current state, and identified determinants of the use of technology in the educational process in the target group of students. The author also gives the analysis and the facts of the real application of modern technologies in the selected schools from the point of view of pupils with cerebral palsy and their teachers. Partial part of the CaseStudy research are also aimed at the learning process, equipment and amenities in selected schools, in which students with cerebral palsy are taught with the help of digital technology. As a sample of the study were the teachers of basic schools, basic schools for pupils with disabilities and special classes for students with disabilities, teaching individuals with cerebral palsy within the Slovak Republic. A database of these schools we received from the Center for scientific and technical information of the Slovak Republic. Because the diagnosis of cerebral palsy in statistical information is not reflected, we had initially come from the information about the education of students with disabilities, and on this basis to choose a specific part of the teachers who come into contact with the target group in the educational process. It is stressed that the widespread use of computer technology helps students with disabilities not only in communication with the outside world in general, but also to strengthen confidence and self-esteem. Modern computer technology develop abilities of the individuals with disabilities in the social field and in the field of mobility (in relation to the surrounding world) and, of course, in the field of education. Computers, which, among other things, must meet the conditions of accessibility to the physical characteristics of individuals with disabilities, equipped with special programs and procedures, help students with disabilities to expand the scope of education in different spheres of life.
Опис
Ключові слова
детский церебральный паралич, информационно-коммуникационные технологии, обучение учащихся с детским церебральным параличом, cerebral palsy, information and communication technology, teaching students with cerebral palsy
Бібліографічний опис
Гарчарикова, Т. Инновационные подходы в образовательном процессе учащихся с детским церебральным параличом с помощью информационно-коммуникационных технологий с точки зрения учителя [Текст] / Т. Гарчарикова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. – № 7 (51). – С. 324–343.