Вплив факторів навчального середовища на фізичний розвиток і психофункціональний стан учнів кадетського корпусу

Анотація
У статті представлено результати дослідження морфофункціональних і психофізіологічних показників учнів кадетського корпусу на початку першого та другого року навчання. Виявлено позитивні тенденції у фізичному розвитку й функціональному становленні організму кадетів у динаміці навчання, а також встановлено суттєве підвищення продуктивності їх розумової діяльності, що свідчить про створення оптимальних умов навчального середовища в даному освітньому закладі.
The article presents the results of morphofunctional and psychophysiological studies of the military school students at the beginning of the first and the second years of studies. The aim of the work was to determine the effect of the complex of the educational factors on the physical development and functional formation of the male teenagers’ body. The children of 13-15 years were examined and our investigation dealt with somatometric (length and weight) and physiometric indicators of cardiovascular, respiratory and muscular systems. To evaluate the effectiveness of the students’ mental activity, there was conducted a psychophysiological testing. On the basis of this testing we received the results of the speed and quality of mental work and its general efficiency. Moreover we determined the level of emotional response of teenagers to the specific educational conditions. The results of anthropometric investigation of children show a regular increase in the indicators of height and weight at the age from 13 to 15 years which is caused by pubertal race. In general, the results of the physical development of teenagers of all age groups correspond to the local standards. The increase in the results of the balance in development can be marked by reducing the number of children with underweight. Functional results of the cardiovascular system during the observation period generally correspond to the physical age norm. Reserve capacities of the respiratory and muscular systems of the military school students have substantially increased. This is probably due to an increase in physical activity and loads which are provided by educational programs. The adaptive capabilities of students, measured by the adaptive potential are satisfactory. The results of the psycho-physiological testing showed a great rise in speed and quality characteristics of mental activity, which has provided a significant increase in the integral indicator of productivity of their mental work. There was marked the positive dynamics in psycho-emotional state of the military scholars, which characterizes their positive response to the specific conditions of the educational environment. Summarizing everything it is important to say that the results of our investigation indicate the creation of the optimal conditions in the educational establishment for the realization of objectives in the educational process in accordance with the functional capabilities of students.
Опис
Ключові слова
учні кадетського корпусу, соматометричні й фізіометричні показники, розумова працездатність, психоемоційний стан, students of the Military School, somatometric and physiometric indicators, mental activity, psycho-emotional state
Бібліографічний опис
Басанець, Л. М. Вплив факторів навчального середовища на фізичний розвиток і психофункціональний стан учнів кадетського корпусу [Текст] / Л. М. Басанець, О. І. Іванова, В. В. Проценко, К. І. Єрофєєва, Ю. І. Свідлов // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2014. – № 1 (35). – С. 126–132.