Особливості викладання та зміст математичної освіти майбутніх інженерів-будівельників у процесі фахової підготовки

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2014
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Стаття присвячена дослідженню питання, що стосується вдосконалення змісту математичної освіти майбутніх інженерів-будівельників у процесі фахової підготовки. У роботі розкривається сутність понять: «зміст освіти», «зміст математичної освіти», «математична освіта». Проведений аналіз системи критеріїв відбору змісту математичної освіти для вищих навчальних закладів. Розкрито особливості викладання математичних дисциплін у технічному ВНЗ. Виокремлено причини низького рівня математичної компетентності в майбутніх інженерів-будівельників. Запропоновано деякі шляхи підвищення рівня математичної підготовки майбутніх інженерів-будівельників у процесі фахової підготовки.
The article is devoted to the research of the question that touches improving the content of mathematical education of future engineers-builders in the process of professional training. Essence of concepts opens up in process: a table of contents of mathematical education is totality of the systematized mathematical knowledge, abilities, skills, personal looks and experience of application of mathematical knowledge, certain level of abilities of research and cognitive mathematical activity, that a student must seize in the process of educational activity; mathematical education is a basic qualificatory constituent in the system of professional training of highly skilled specialist in building industry. The conducted analysis of the system of criteria of selection of content of mathematical education is for higher educational establishments. Among basic principles of selection of content of mathematical disciplines for future engineers-builders, distinguished such: principle of unity and unbreak of structure of the content of mathematical discipline; principle of accordance of organization and content of mathematical courses to the requirements of future profession, modern market of engineering labour, level of development of science, id est content is determined by a social order; principle of co-operation of semantic and judicial constituent of studies. The features of teaching of mathematical disciplines are exposed in technical institution of higher education. Reasons of low level of mathematical competence are distinguished for future engineers-builders. Some ways of increase of the level of mathematical training of future engineers-builders are offered in the process of professional training. It is marked that receipt of mathematical preparation, and thus, acquisition of high level of mathematical competence will be more effective, if its content, structure, volume will be in accordance to the necessities and tasks of future professional activity, and mathematical knowledge will form totality that is foundation for building and special disciplines.
Опис
Ключові слова
зміст освіти, зміст математичної освіти, математична освіта, завдання математичної освіти, математична компетентність, рівень математичної підготовки, критерії відбору, майбутній інженер-будівельник, content of education, content of mathematical education, mathematical education, task of mathematical education, mathematical competence, level of mathematical preparation, criteria of selection, future engineer-builder
Бібліографічний опис
Лейко, С. В. Особливості викладання та зміст математичної освіти майбутніх інженерів-будівельників у процесі фахової підготовки [Текст] / С. В. Лейко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2014. – № 1 (35). – С. 219–226.