Диференційний підхід при викладанні фізики студентам нефізичних спеціальностей природничого напряму

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2014
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Переважною більшістю студентів нефізичних спеціальностей курс фізики сприймається як дисципліна, що не має жодного відношення до їх майбутньої професійної діяльності, і, відповідно, її вивченню не приділяють належної уваги. Відсутність мотивації приводить до зниження пізнавальної активності студентів і в цілому негативно відбивається на якості знань. Для досягнення основної мети навчання треба використовувати диференційний підхід, що забезпечить професійно-орієнтоване викладання курсу фізики. Матеріал лекцій, практичних і лабораторних занять повинен демонструвати студентам можливості фізики в контексті майбутньої професіональної діяльності.
In the development of future professional the great role plays forming of positive and effective goals, as they are the most important determinants of educational and cognitive activity. Most students of nonphysical specialties perceive a physics course as a discipline that has no relation to their future professional activity, and therefore they do not pay enough attention to studying it. The lack of motivation leads to the decline of cognitive activity of the students and in general adversely affects the quality of knowledge. In addition, the teaching of physics on the natural (nonphysical) classical specialties, especially pedagogical ones, in the universities takes place in the extremely adverse conditions that are associated with the reduction of the level of physical knowledge of secondary school graduates, destruction of the material base of training laboratories and practical works in physics, permanent reduction of the number of hours intended to the physics in the university curricula. However it is necessary to understand that in the system of modern science physics rightfully supersedes systemically important element. And it must be «different physics» for the specialists from different spheres. The material of lectures, practical and laboratory classes must demonstrate the students the capabilities of physics in the context of future professional activity. Expanding methodical capabilities of physics in teaching the students helps to use computer and information technologies. The resources of modern computer systems in general are sufficient for a quality model experiment with on-screen visualization processes. Teaching physics on nonphysical specialties in traditional universities will be most effective if a system of differentiation, based on teaching physics considering future profession of the students, is implemented. This system should include: - differential approach to the content of educational material on strengthening those sections that have direct relevance to the formation of professional skills and abilities; - thorough usage of interdisciplinary connections of physics with adjacent disciplines of general education and special disciplines; - selection of appropriate forms of organizing classes; - consideration of individual characteristics and capabilities of the students.
Опис
Ключові слова
фізика, пізнавальна діяльність, нефізичні спеціальності, професійно-орієнтоване навчання, диференційний підхід, physics, cognitive activity, nonphysical specialties, professionally-oriented education, differentiated approach
Бібліографічний опис
Салтикова, А. І. Диференційний підхід при викладанні фізики студентам нефізичних спеціальностей природничого напряму [Текст] / А. І. Салтикова, С. М. Хурсенко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2014. – № 1 (35). – С. 378–387.