Педагогічна модель процесу формування інформаційної культури учнів у мережевому спілкуванні

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2015
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Стаття присвячена розробці педагогічної моделі процесу формування інформаційної культури учнів в мережевому спілкуванні. У даній роботі діяльність розглядається як головний феномен, що визначає теоретико-методологічні засади формування інформаційної культури учнів у мережевому спілкуванні. Представлена модель формування інформаційної культури учнів у мережевому спілкуванні на основі спільної діяльності вчителів школи, батьків і учнів. Встановлено, що розвиток практики формування інформаційної безпеки учнів у мережевому спілкуванні не забезпечує трансформації внутрішніх компонентів процесу формування інформаційної культури учнів у мережевому спілкуванні (мети, змісту, засобів) і не гарантує його системності, цілісності. Тому перспективи подальших досліджень повинні бути направлені на: забезпечення основних характеристик системного, цілісного, інтенсивного процесу формування інформаційної культури; дослідження узгодженої діяльності учасників процесу формування інформаційної культури учнів.
The purpose of the article is to develop a pedagogical model of the process of formation of information culture of students in the network communication. In this paper, the work is presented as a specific form of human activity and interaction with the environment, it is considered as the main phenomenon that determines theoretical and methodological basis of formation of information culture of students in the network communication. It is shown that the formation of information culture of students in the network communication should be based on the totality of methodological approaches (comparative-activity, problem-solving, personal-activity, integrative, etc.). The model of formation of information culture of students in the network communication on the basis of joint activities of teachers, parents and students are presented. The developed model consists of partial models, reveals a static pattern forming, includes structural-functional model of process of formation, defines the properties and the factors that reveals the dynamic structure of formation of information culture of students in the network communication. Practical testing has confirmed the effectiveness of the developed model. However, the development of the practice of formation of the information security of students in the communication network does not provide transformation of the internal components of the process of formation of information culture of students in the network communication (purpose, contents, and resources) and does not guarantee its systematic integrity. Therefore, the prospects for further research should be aimed at: ensuring of the main characteristics of a systemic, holistic, intensive process of formation of information culture; research coordinated activities of the participants in the process of formation of information culture of students. The recommendations for a coherent relationship between the content, tools and diagnostic criteria of information culture should be developed. There should be the unity of the cognitive, communicative and evaluative activities of the participants in the process of formation of information culture.
Опис
Ключові слова
інформаційна культура, педагогічна модель, агресія, кібербулінг, деструктивність, мережеве спілкування, information culture, pedagogical model, aggression, cyber-bulling, network communication
Бібліографічний опис
Оранюк, Б. Ю. Педагогічна модель процесу формування інформаційної культури учнів у мережевому спілкуванні [Текст] / Б. Ю. Оранюк // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2015. – № 10 (54). – С. 288–298.