Вплив сім’ї на виховання культури поведінки дитини

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2015
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті проаналізовано поняття «культура поведінки». Розглянуто роль сім’ї у формуванні культури поведінки дитини та висвітлено погляди науковців щодо означеної проблеми. Охарактеризовано вплив сімейних взаємин на формування культури поведінки дитини. Висвітлено питання виховного потенціалу сім’ї, чинники його реалізації, успішне втілення яких є передумовою формування й розвитку особис-тості. Обґрунтовано дитячо-батьківські взаємини, як специфічно значущий вид стосунків та наведено основні принципи і норми, що впливають на культуру поведінки дитини.
The article analyzes the concept of “culture of behavior” – the basic requirements and rules of human coexistence, skills – the right to communicate with other people. It is determined that the foundations of the culture of behavior are laid in the early school years, determining further harmonious development of the individual and society as a whole. Bringing up the culture of behavior should be seen as an important social, pedagogical and psychological problem, the successful solution, which depends on the development of the younger generation of high moral qualities, deep intelligence and real spiritual wealth. The role of the family in shaping the culture of the child’s behavior is defined and the views of scientists on the above mentioned issues are highlighted. Thanks to the parents the child acquires experience of cultural behavior. The example is of great importance to the parents of the child. It is just from this source the child receives the necessary data to build his/her future relationships with people. Relationships in the family are the basis of formation of the child. The influence of family relationships on creation of a culture of behavior of the child is defined. Child-parent relationships are specifically different from all other kinds of interpersonal relationships, as characterized by a strong emotional importance for both the child and parents. The questions of the educational potential of families, which are: personal example of parents, their social person, authority, based on active citizenship; lifestyle of the family, its structure, traditions, family relations; emotional and moral climate; reasonable organization of free time and leisure of the family. The factors of implementation: civil orientation and culture of their parents, their desire to be respected by their children, educate them as harmonious personalities; general cultural potential, traditions, moral and spiritual values of the family; place the child in the family group, the moral authority of parents in his/her eyes; pedagogical culture of parents. The child-parent relationships as a specific kind of meaningful relationships are characterized and basic principles and rules that affect the child’s behavior culture are considered, namely: humanity, humanism, sense of teamwork, tact, kindness and generosity. The obvious deviation from the etiquette of family relations is humiliation of man. A good, intelligent family does not forgive rudeness, carelessness, neglect to the people.
Опис
Ключові слова
поведінка, культура поведінки, сім’я, дитино-батьківські взаємини, виховний потенціал сім’ї, етикет, сімейне виховання, сімейні взаємини, behavior, culture of behavior, family, parent-child relationships, educational potential of family etiquette, family education, family relationships
Бібліографічний опис
Цуркан, Т. Г. Вплив сім’ї на виховання культури поведінки дитини [Текст] / Т. Г. Цуркан, А. Ю. Максимчук// Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2015. – № 10 (54). – С. 319–324.