Зміст і структура моделі готовності вчителів початкових класів до впровадження технологій самозбереження в системі професійної діяльності

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2015
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті висвітлено зміст і структуру моделі готовності вчителів початкових класів до впровадження технологій самозбереження у професійній діяльності, яка побудована завдяки теоретичному дослідженняю проблеми готовності учителів початкової школи до формування самозбережувальних навичок і вмінь у молодших школярів у навчально-виховній діяльності, детально розглянуто змістовий аспект реалізації моделі готовності вчителів початкових класів до впровадження технологій самозбереження в професійну діяльність, подано мету та короткий опис спецкурсу «Основи здоров’я для дітей та дорослих».
In the article the content and structure of the model of readiness of primary school teachers to introduce technology for survival in professional activities, built through theoretical researches of the problems of primary school teachers’ readiness to form self-preserving skills in younger students in educational activities, the semantic aspect of the model of primary school teachers’ readiness to introduce technology into professional self-preservation activities, a brief description of the purpose and course “Fundamentals of care for children and adults” are presented. The survey method and the method of Socratic conversation are used. Definition of perspective directions of our research is inextricably linked to objective assessment of the real state of the methodological work of secondary school teacher to self-preserving activity. High level of readiness of primary school teachers to introduce technology requires consideration of the principles of self-preservation: emotion, accessibility, systematic, consciousness, activity, clarity, and individually oriented approaches. Thus, the willingness of the primary school teachers to implement technologies for survival – the system of a complex structural motives, traits, attitudes, a particular interest in the organization of work, professional knowledge, skills and experience. The integrity of the system is determined by the full development of each component, i.e. mutually caused by the unity of affective, cognitive and technological components in the structure of the elementary school teacher’s readiness to corresponding activity. The above mantioned structure of the primary school teachers’ readiness continue to be treated as a continuous process of professional activity as nucleation stage in the educational space of Ukrainian innovative model of elementary school teacher who is willing to enhance his/her health culture, fluent technique and organization of cognitive, environmental, rehabilitation, psychotherapy and communication of junior pupils in the special conditions of the natural and social environment.
Опис
Ключові слова
зміст, структура, самозбережувальна робота, професійна діяльність, content, structure, self-preserving work, professional activities
Бібліографічний опис
Юрченко, О. М. Зміст і структура моделі готовності вчителів початкових класів до впровадження технологій самозбереження в системі професійної діяльності [Текст] / О. М. Юрченко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2015. – № 10 (54). – С. 331–337.