Реализация компетентностного подхода в процессе изучения дисциплины «Профессиональное мастерство специального психолога»

Ескіз
Дата
2014
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
В статье показана специфика формирования профессиональных компетенций у студентов, обучающихся по направлению Специальное (дефектологическое) образование, профиль «Специальная психология» в рамках изучения дисциплины «Профессиональное мастерство специального психолога». Показана специфика отбора и структурирования учебного материала, исходя из особенностей профессиональной деятельности специального психолога, анализа видов профессиональной деятельности. Показана специфика процесса формирования профессиональной компетентности специального психолога, работающего с лицами с ограниченными возможностями здоровья, через задачи данного курса.
The article shows the specificity of formation of professional competencies in students enrolled in the direction «Special (defectological) education», profile «Special Psychology» in the study of the discipline «Professional skills of special psychologist». The specificity of the selection and structuring of educational material is produced on the basis of the features of the professional activities of the special psychological, analysis of professional activities. The specificity of the formation of a special professional competence of a psychologist working with persons with disabilities, through the tasks in this course is shown. The article noted that, in accordance with the professional activities and profile «Special Psychology» the important task of professional education within the competence approach is to prepare a special psychologist who will be competitive in the educational market, competent, fluent in his profession and who knows the related fields activities, who is ready for continuous professional growth, social and professional mobility, able to work in the field of inclusive education. The article deals with the model of training in «Special (defectological) education» to work in the conditions of inclusive education. It includes: the target, substantial, procedural and evaluative-effective components. Course «Professional skills of special psychologist» has practical value and is aimed at providing the students skills to manage their emotional state, speech technology, which is largely due to the specifics of working with people with disabilities. Implementation of the competency approach is a complex phenomenon associated with the personal transformation of the future professional (special psychologist) working with people with disabilities . This task requires the creation of new conditions that lead to a deeper understanding of desired features for working with individuals with disabilities, encouraging a genuine interest in the child and the problems of childhood. The article is designated to an important task of higher education: to optimize the interaction with the labor market, to raise competitiveness of specialists; to update content, methodology and appropriate learning environment. To solve the above mentioned problems in the system of higher education is introduced the competence approach.
Опис
Ключові слова
компетентностный подход, компетенция, специальное (дефектологическое) образование, специальный психолог, лица с ограниченными возможностями здоровья, competence approach, competence, special (defectological) education, special psychologist, people with disabilities
Бібліографічний опис
Калмыкова, Е. А. Реализация компетентностного подхода в процессе изучения дисциплины «Профессиональное мастерство специального психолога» [Текст] / Е. А. Калмыкова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014. – № 4 (38). – С. 127–135.