Інноваційна діяльність класного керівника сучасної школи в напрямі здоров’язбережувальних технологій

Анотація
У статті автори намагалися відобразити інноваційну діяльність класних керівників загальноосвітньої школи промислового регіону в напрямі здоров’язбережувальних технологій на прикладі Костянтинівського навчально-виховного комплексу. Розглянуто такі інновації: створення та оформлення класними керівниками сумісно з батьками «Паспорту здоров’я», який, на наш погляд, є головним орієнтиром у спостереженні за здоров’ям учня; співпраця з медичними установами міста; проведення діагностичних обстежень психологом закладу, яке дозволяє оцінити психічний стан дитини; використання в роботі щодо зниження захворюваності учнів, вихованців спеліокімнати, розташованої на території закладу; упровадження заходів, спрямованих на роботу з учнями, вихованцями, які охоплені інклюзивним навчанням.
In this article the authors tried to represent innovative activity in work of comprehensive school tutor of the industrial region in the area of the health-preserving technologies by the example of the Kostiantynivka teaching and educational complex. The following innovations were considered: creation and registration of a «Health passport» by tutor together with parents which is the main guideline in supervision over pupil’s health in our opinion; cooperation with medical establishments of the town, carrying out the diagnostic examination by the school psychologist which allows to estimate a mental condition of a child, use of a speleoroom in the work to decrease the pupils’ sickness rate, introduction of the actions directed at work with pupils who are covered by inclusive training. One of the priorities in work of the educational institution is the «Health passport» which is presented by a tutor who acquaints parents with it, carries out explanatory work as for its completing at the beginning of an academic year. Within a year data that allows to track the level of physical development of a child, to notice various deviations in time and to take the appropriate measures are entered into these passports. The «Health passport» consists of indicators which parents can measure at home. For this purpose they do marks in the passport about state and changes of parameters of physical and spiritual development of a child, his motion, intellectual growth monthly. If it is done systematically, it is possible not only to prevent deterioration of pupils’ health, but also to reveal development of neurosis, psychosis and deviations timely. By means of adoption of these passports into the school system the administration objectively could estimate the dynamics of improving work in the system «school –family». The following innovation of the institution in the area of the healthpreserving technologies is functioning of a speleoroom on the territory of a teaching and educational complex that helps decrease sickness rate of pupils and teachers. The school closely cooperates with Kostiantynivka Rehabilitation Diagnostic Centre which experts provide highly qualified medical care. Experience of this collaboration was considered at VI International theoretical and practical conference in Prague (2013) «Russia and Europe: culture and economy connection». The special part in the educational establishment is assigned to the school psychologist who together with the psychologists of this center, studies emotional condition of pupils, carries out correctional work directed at decrease in depression of children. The authors emphasize the appropriateness of the given innovative technologies in the area of preservation and promotion of children’s health for the industrial region.
Опис
Ключові слова
виховна діяльність, учень, класний керівник, промисловий регіон, здоров’язбережувальні технології, «Паспорт здоров’я», сольова кімната, educational activity, pupil, tutor, industrial region, healthpreserving technologies, «Health passport», speleoroom
Бібліографічний опис
Загребельна, О. О. Інноваційна діяльність класного керівника сучасної школи в напрямі здоров’язбережувальних технологій [Текст] / О. О. Загребельна, С. Л. Загребельний // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014. – № 4 (38). – С. 202–211.