Формування мовної полілінгвальної особистості студента-філолога

Анотація
Одним із найважливіших завдань вищої школи є підготовка випускників до ефективного мовленнєвого спілкування: готовності до розуміння мовлення інших, здатності до власної мовленнєвої творчості, що відповідає компетентності мовної особистості. Мовна особистість – це та ідея, яка охоплює всі аспекти навчання мови, і водночас руйнує кордони між дисциплінами, що вивчають людину, оскільки не можна вивчати людину поза її мовою. Формування мовної особистості студента-філолога є важливим завданням, що вирішується у процесі оволодіння лінгвістичною освітою. У статті розглядається сутність головного поняття «мовна особистість», складові цієї особистості й засоби її формування.
One of the most important tasks of the higher school is to train graduates for effective speech communication: to make them ready for understanding other people, to make them be able for their own speech creativity that serves the competence of a lingual personality. A lingual personality is the idea that covers all the aspects of language learning, and at the same time ruins the borders between the disciplines that study a person, as it is impossible to study a person beyond his language. The formation of a lingual personality of a philology student is the main task that is solved in the process of getting linguistic education. The essence of the main concept «lingual personality», the constituent parts and methods of the formation of this personality are observed in this article. A lingual personality is the system that appears and develops in the society, is based on the ability to express and strengthen social relations and interaction. A lingual personality can be observed in three aspects: psycholinguistic, that contains socio-lingual forms and norms of a group of people; linguodidactic, as a multicomponental set of language abilities and skills to perform speech actions of a different level of difficulty, actions that, on the one hand, are classified according to the type of speech activity, and, on the other hand, according to the levels of the language; creative, that reveals a language personality with the help of the literature in all its diversity. The main constituent part of a lingual personality is communicative competence – a level of skills necessary for effective communication. The formation of a lingual personality doesn’t mean only acquisition of skills by a person, but also self-breeding of conscious attitude to the language, that is expressed in striving for communication in the native and other languages, in responsible attitude to his own speech and in constant and hard work at speech improvement. Creative work and art are referred to as the main factors in the formation of language-conscious students. At the lectures and practical classes a special emotional atmosphere, which determines a person as a personality, guides his intellectual and professional development. In the process of the analysis of the scientific literature, the observation of students’ speech one can ascertain that the effectiveness of the speech communication depends much on age, individual features of a person and on his communicative competence.
Опис
Ключові слова
мовна особистість, тезаурус, мовна свідомість, самосвідомість, комунікативна компетентність, мовна компетенція, мовленнєва компетенція, language personality, thesaurus, language consciousness, self-consciousness, communicative competence, language competence, speech competence
Бібліографічний опис
Клочко, Л. І. Формування мовної полілінгвальної особистості студента-філолога [Текст] / Л. І. Клочко, О. В. Ігнатенко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014. – № 4 (38). – С. 230–237.