Cпецифіка здоров’язбережувального виховання у школах України

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2014
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті висвітлено історичний розвиток та запровадження здоров’язбережувального виховання в загальноосвітніх школах України на державному, регіональному й локальному рівнях. Проаналізовано державні, освітньо-виховні та профілактичні програми й проекти. Схарактеризовано особливості організації та здійснення здоров’язбережувального виховання у школах України, виділено найефективніші підходи, принципи, форми, методи, засоби і технології виховання.
This article covers the historical conception and development of health-saving education in Ukrainian schools that opened on national, regional and local levels. Health-saving education at the state level at secondary schools in Ukraine is realized through the adoption of a number of public projects, programs, and concepts: the State program «Physical Education – Health of the Nation» (1998); «Main directions of spirituality development and protection of morals and the formation of healthy way of life of citizens of Ukraine» (1999); the concept of the State program «Healthy Child in 2008–2017» (2007); project «Healthy family – healthy child» in 2008–2012 (2008); State program «Basic guidelines of upbringing 1–12th grades pupils of secondary schools of Ukraine» (2011); the WHO strategy «Health-2020: Ukrainian dimension» (2013) and National Strategy for the Development of Education in Ukraine for the period until 2021 (2013), etc. Health-saving education at the state level ensures the formation, preservation and promotion of health of young pupils, disease prevention, raising awareness of teachers, students and their parents of the basics in healthcare. At the regional level were established educative and preventive programs, projects to improve the health of the younger generation by prevention of alcohol abuse, smoking, HIV/AIDS, drug addiction: «Health Promoting Schools» (1991), «Useful Habits» (1997), «Health through Education» (2006), «ABC diet» (2010), «Child’s health – wealth Ukraine!» (2011), «Let’s grow real people» (2011) and «The art of being healthy» (2012) and others. They are aimed at: strengthening the health of students of different ages, the formation and development of a culture of health among participants in the educational process, develop students’ healthy attitudes and skills regarding healthy lifestyles. Local level includes the implementation of public law by general education institutions and teachers, educational and preventive programs, projects and study of the integrated course «Fundamentals of health». Under the new State Standard of Elementary School (2012), who first: put into health-saving competence and health-saving technologies; eliminated several shortcomings regarding previous training programs; increased the amount of practical work on «Health Basics», aimed at the practical learning KAS by younger students. Thus, the specificity of health-saving education at secondary schools in Ukraine lies in effective organization of the educational process by teachers and a thorough knowledge and use of the most efficient and modern forms, approaches, principles, methods and techniques of education, guided by state laws, programs and standards and creative approach to their teaching activities.
Опис
Ключові слова
здоров’язбережувальне виховання, молодші школярі, школа, державні освітньо-виховні та профілактичні програми, проекти, специфіка, life-saving education, younger schoolchildren, school state educational and preventive programs projects, specifics
Бібліографічний опис
Мордвінова, І. В. Cпецифіка здоров’язбережувального виховання у школах України [Текст] / І. В. Мордвінова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014. – № 4 (38). – С. 365–374.