Наукові видання

Постійне посилання зібрання

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 20 з 39
  • Документ
    Model of the Development of Creative Thinking Primary School Students in the Process of Extracurricular Work
    (2023) Білєр Оксана Славіківна; Bilier Oksana Slavikivna; Васько Ольга Олександрівна; Vasko Olha Oleksandrivna
    The article considers the possibilities of modeling based on which a model of the development of creative thinking primary school students in the process of extracurricular work is theoretically justified and developed, which has three components: the first component is the parts of creative thinking, namely: creative imagination, the ability to speak new and associative and figurative thinking. The second component is the methods of development creative thinking, within the scope of the study they were defined as: educational and developmental methods, motivational methods and creative and productive methods. The third component is pedagogical conditions for the development of creative thinking. Pedagogical conditions included: activation of creative activity, which is realized through the activation of thinking, creative imagination, observation of each student; giving the teacher freedom of action to demonstrate his creative abilities while performing tasks aimed at developing creativity; the introduction of game moments that motivate the creative activity of students, give an opportunity to be realized in a more favorable, psychologically positive atmosphere; the ability to create a sense of satisfaction and joy from success in students, the development of creativity; creation of an art space: a classroom, relaxation art corners, a hobby workshop, a gallery of student creativity; the use of innovative technologies in the process of extracurricular activities, for example, project activities
  • Документ
    Формування в здобувачів початкової освіти умінь розв’язувати задачі на рух на засадах діяльнісного підходу
    (2023) Васько Ольга Олександрівна; Vasko Olha Oleksandrivna; Білєр Оксана Славіківна; Bilier Oksana Slavikivna; Шаповалова Ольга; Shapovalova Olha
    У статті описано практичний досвід реалізації діяльнісного підходу при формуванні в здобувачів початкової освіти умінь розв’язувати задачі на рух на підготовчому етапі роботи над ними.
  • Документ
    The Influence of Non-Traditional Drawing Techniques on the Development of Creativity of Preschool-Aged Children
    (2023) Білєр Оксана Славіківна; Bilier Oksana Slavikivna; Бутенко Віта Григорівна; Butenko Vita Hryhorivna; Шаповалова Ольга Віталіївна; Shapovalova Olha Vitaliivna
    In the article, a theoretical substantiation of the creativity development problem of older preschool children by means of non-traditional drawing is carried out. The authors consider creativity as a pedagogical category and its specifics in older preschool children and determine the features of using non-traditional drawing techniques for the development of creativity of older preschool children through giving a concise description of the most effective of them.
  • Документ
    Розвиток 4К навичок у процесі підготовки майбутніх вихователів ЗДО та вчителів початкових класів
    (2023) Білєр Оксана Славіківна; Bilier Oksana Slavikivna; Бутенко Віта Григорівна; Butenko Vita Hryhorivna
    Сучасне суспільство швидко змінюється, вимагаючи від нас нових підходів до навчання та виховання наступного покоління. У цьому контексті, формування «soft skills» (м'яких навичок) у майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти та вчителів початкових класів стає важливим й актуальним завданням. Це вимагає включення в освітній процес закладу вищої педагогічної освіти педагогічних технологій, методів та прийомів спрямованих не лише на передачу знань, але й на розвиток комунікаційних, лідерських, творчих та інших навичок. У цій статті відбувається розгляд суті поняття «soft skills», відповідно до якого визначено складові «4К навичок» (комунікаційні навички, навички командної роботи, креативність та критичне мислення). Зазначимо, що специфіка «4К навичок» у вихователів і вчителів початкових класів полягає в тому, що вони є ключовими компетенціями, необхідними для успішного викладання у початковій школі чи організації освітнього процесу в ЗДО. Перш за все, вихователі ЗДО і вчителі початкових класів повинні мати вміння критично та креативно мислити, ефективно спілкуватися зі здобувачами та їх батьками, виявляти емпатію, розвивати співпрацю та колективну роботу. Вони також повинні мати навички організації та реалізації командної роботи, щоб керувати класом та мотивувати здобувачів освіти до досягнення успіху. Автори описують особливості розвитку 4К навичок у процесі підготовки майбутніх вихователів ЗДО та вчителів початкових класів становлять конкретні вправи, прийоми, алгоритми та інформаційні технології, що сприяють формуванню «4К навичок». Загалом, науковці доходять висновку, що «4К навичок» є не менш важливими, ніж «hard skills» (жорсткі навички) та впливають на багато аспектів освітнього процесу. Тому їх формування та розвиток має бути важливою складовою професійної підготовки майбутніх вихователів та вчителів початкових класів, що, своєю чергою, обумовить створення сприятливого середовища для розвитку здобувачів початкової освіти та в цілому покращить освіту в Україні та швидше долучить її до єдиної європейської спільноти
  • Документ
    Лепбук як сучасний інноваційний інструмент візуалізації освітнього процесу в закладі дошкільної освіти
    (2023) Бутенко Віта Григорівна; Butenko Vita Hryhorivna; Кондратюк Світлана Миколаївна; Kondratiuk Svitlana Mykolaivna
    У статті обґрунтовано сутність поняття «візуалізація». Визначено освітні завдання, вирішенню яких сприяє використання візуальних засобів в освітньому процесі в закладі дошкільної освіти. Схарактеризовано особливості (лаконічність і простоту; активізацію навчального матеріалу; швидкість сприйняття; виділення головного) візуальної інформації для дітей дошкільного віку, які дали змогу припустити, що ефективним сучасним інноваційним інструментом візуалізації освітнього процесу в закладі дошкільної освіти є лепбук. Розглянуто сутність терміну «лепбук», зміст та особливості використання лепбуків у роботі з дітьми дошкільного віку. Виокремлено види лепбуків (за призначенням (навчальні, ігрові, привітальні, святкові, автобіографічні (день народження, похід в кіно, відпочинок тощо)); в залежності від форми (стандартна книжка з двома розворотами; папка з 3-5 розворотами; книжка-гармошка; фігурна папка); в залежності від організації матеріалу (стандартні кишеньки; звичайні і фігурні конверти; кишеньки-гармошки; кишеньки-книжки; віконця та дверцята; обертові деталі; деталі що рухаються; картки; теги; стрілки; пазли; розгортки-пелюстки). Означено й розкрито етапи створення лепбука з дітьми дошкільного віку (постановка проблеми, вибір теми; складання плану; створення макета; збір інформації та матеріалу; наповнення лепбука; виготовлення лепбука; використання в освітньому процесі). Розглянуто можливості застосування лепбуків як сучасного інноваційного інструменту візуалізації освітнього процесу в реалізації освітніх напрямів інваріативного складника Базового компоненту дошкільної освіти (Державного стандарту дошкільної освіти) нової редакції («Особистість дитини», «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі», «Дитина в природному довкіллі», «Гра дитини», «Дитина в соціумі», «Мовлення дитини», «Дитина у світі мистецтва»). Запропоновано теми для створення лепбуків до кожного освітнього напряму.
  • Документ
    Теорія та методика дошкільної і початкової освіти
    (CумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023)
    Колективна монографія є актуальною теоретико-методичною розробкою вчених України з організації освітнього процесу в закладах освіти. У монографії автори дають наукову оцінку сучасним процесам навчання здобувачів дошкільної та початкової освіти; перспективним напрямам процесу виховання дошкільнят та учнів початкових класів Нової української школи; професійній підготовці майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти та вчителів початкових класів.
  • Документ
    Варіативний складник змісту загальної середньої освіти: актуальність, цінність і якість
    (2020) Кизенко Василь Іванович; Kyzenko Vasyl Ivanovych; Васько Ольга Олександрівна; Vasko Olha Oleksandrivna
    Автори розглядають варіативну складову змісту загальної середньої освіти як ресурс для забезпечення якості підготовки випускників шкіл. Автори зазначають, що для якісного вдосконалення необхідні механізми та технології реалізації такого змісту, оскільки навчальний процес повинен бути максимально наближеним до запитів і потреб здобувачів освіти, допомагаючи розкрити здібності, індивідуальні особливості та інтелектуальний потенціал кожної особистості.
  • Документ
    Організаційні засади функціонування загальноосвітніх навчальних закладів у Великій Британії та Україні: порівняльний аналіз
    (Wydawnictwo Wyzszej Szkoly Technicznej w Katowicach, 2019) Павлущенко Наталія Миколаївна; Шаповалова Ольга Віталіївна; Харькова Євдокія Дмитрівна; Гаврило Олена Іллівна; Pavlushchenko Nataliia Mykolaivna; Shapovalova Olha Vitaliivna; Kharkova Yevdokiia Dmytrivna; Havrylo Olena Illivna
    У розділі монографії зроблено порівняльний аналіз організаційних засад функціонування загальноосвітніх закладів Великої Британії і України.
  • Документ
    Модель підготовки майбутніх вихователів до формування здоров’язбережувальної компетентності дошкільників засобами ігрової діяльності
    (2020-03) Бутенко Віта Григорівна; Butenko Vita Hryhorivna; Колишкіна Алла Петрівна; Kolyshkina Alla Petrivna; Васько Ольга Олександрівна; Vasko Olha Oleksandrivna; Колишкін Олександр Володимирович; Kolyshkin Oleksandr Volodymyrovych
    Розроблено та теоретично обґрунтовано модель підготовки майбутніх вихователів до формування здоров’язбережувальної компетентності дошкільників засобами ігрової діяльності та педагогічні умови її реалізації, яка включає три взаємоузгоджені блоки (цільовий, змістово-організаційний, підсумково-діагностичний). У цільовому блоці визначено мету і завдання зазначеної підготовки. Змістово-організаційний блок розробленої моделі містить принципи: загальнодидактичні (цілеспрямованості, науковості, природовідповідності, свідомості, активності, позитивного емоційного фону навчання); специфічні (єдності всіх компонентів професійної підготовки, інтеграції здоров’язбережувальної складової у зміст навчання майбутніх вихователів, креативності у застосуванні засобів ігрової діяльності при формуванні здоров’язбережувальної компетентності дошкільників); структурні компоненти (мотиваційний, когнітивний, діяльнісний, особистісний, рефлексивний, креативний), методи, форми та засоби підготовки майбутніх вихователів до формування здоров’язбережувальної компетентності дошкільників засобами ігрової діяльності. Підсумково-діагностичний блок містить критерії та показники (мотиваційний, когнітивний, діяльнісний, особистісний), які характеризують три рівні готовності (високий, достатній, низький) й відображає очікуваний результат означеної професійної підготовки
  • Документ
    Напрями співпраці корекційного педагога із сім’ями, що виховують дітей з порушеннями психофізичного розвитку
    (2020-03) Колишкін Олександр Володимирович; Kolyshkin Oleksandr Volodymyrovych; Васько Ольга Олександрівна; Vasko Olha Oleksandrivna; Колишкіна Алла Петрівна; Kolyshkinа Alla Petrivna; Бутенко Віта Григорівна; Butenko Vita Hryhorivna
    У роботі визначено сучасні підходи до співпраці корекційного педагога із сім’ями, що виховують дітей з порушеннями психофізичного розвитку, ураховуючи індивідуальні особливості батьків, типи сімей, міжособистісні стосунки та стилі виховання. Визначено основні завдання корекційної педагогічної роботи в родині, принципи роботи корекційного педагога із такими родинами, методи і методичні прийоми, яким необхідно навчити батьків для застосовування в процесі виховання своєї дитини. Наголошується на тому, що батькам, педагогам необхідно обрати найбільш оптимальні умови та форми навчання, виховання, фізичного розвитку, що забезпечують нормальне життя таких дітей у суспільстві. Зазначається, що ефективність реабілітації дитини з порушеннями в розвитку обумовлена ступенем інтегрованості в суспільство всієї родини в цілому
  • Документ
    Проблема формування екологічно доцільної поведінки молодших школярів у теорії та шкільній практиці
    (2020-03) Колишкіна Алла Петрівна; Kolyshkina Alla Petrivna; Васько Ольга Олександрівна; Vasko Olha Oleksandrivna; Колишкін Олександр Володимирович; Kolyshkin Oleksandr Volodymyrovych; Бутенко Віта Григорівна; Butenko Vita Hryhorivna
    Статтю присвячено теоретичному і практичному обґрунтуванню екологічно доцільної поведінки молодших школярів. Для досягнення мети публікації використано теоретичні (аналіз наукових джерел з проблем дослідження, нормативних і програмних документів; порівняння, систематизація, класифікація й узагальнення здобутих теоретичних та емпіричних даних, за допомогою яких уточнено сутність поняття «екологічно доцільна поведінка учнів») та емпіричні методи: анкетування із використанням запитань закритого та відкритого типів; бесіди, які дали можливість глибше дослідити психологічні особливості дитини, характер і рівень її знань, інтересів, мотивів і вчинків шляхом аналізу отриманих відповідей; спостереження за вчинками та поведінкою учнів початкових класів в умовах експерименту й у реальних умовах; розв’язання проблемних ситуацій
  • Документ
    Проблема формування умінь самоконтролю молодших школярів в теорії і сучасній освітній практиці
    (2020-03) Васько Ольга Олександрівна; Vasko Olha Oleksandrivna; Колишкіна Алла Петрівна; Kolyshkina Alla Petrivna; Бутенко Віта Григорівна; Butenko Vita Hryhorivna; Колишкін Олександр Володимирович; Kolyshkin Oleksandr Volodymyrovych
    Здійснено аналіз сутності поняття «самоконтроль», проаналізовано різні підходи дослідників щодо його трактування. Розглянуто самоконтроль як один із провідних компонентів навчальної діяльності молодших школярів. Висвітлено психолого-педагогічні основи формування самоконтролю в учнів початкових класів. Виділено рівні сформованості самоконтролю (відсутність контролю, контроль на рівні мимовільної уваги, потенційний контроль, актуальний контроль, потенційний рефлексивний контроль, актуальний рефлексивний контроль). Досліджено сформованість умінь самоконтролю в сучасній освітній практиці з використанням методик «Малювання намиста» (методика І. Аргінської) і «Продовжи візерунок» (модифікований варіант методики Г. Кумаріної)
  • Документ
    Психологічні і педагогічні основи дослідницької діяльності дітей дошкільного віку
    (СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2020) Гаврило Олена Іллівна; Havrylo Olena Illivna
    У розділі розглянуто дослідницьку діяльність дітей дошкільного віку як психологічну і педагогічну проблему. Дану діяльність можна трактувати як складову особистості дитини, як процес отримання знань про довкілля та спеціально організовану взаємодію педагога і вихованця.
  • Документ
    Професійна підготовка студентів спеціальності "Дошкільна освіта" до екологічного виховання дітей
    (СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2015) Гаврило Олена Іллівна; Havrylo Olena Illivna
    У розділі монографії розкрита проблематика ефективності підготовки студентів - майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти до здійснення екологічного виховання дітей дошкільного віку. Порівняння студентів різних педагогічних спеціальностей за екологічно-когнітивним компонентом показав досить низький рівень екологічних знань майбутніх вихователів. Тому в процесі професійної підготовки студентів необхідно використовувати більше нетрадиційних форм та методів, які сформують у них, окрім педагогічної майстерності, пізнавальний інтерес до природничих знань та усвідомлення цінності природи до довкілля.
  • Документ
    Дошкільна та початкова освіта в сучасному педагогічному просторі
    (ФОП Цьома С. П., 2020)
    У монографії представлено результати широкого кола актуальних наукових пошуків вітчизняних фахівців у галузі дошкільної і початкової освіти. У підрозділах видання розкрито педагогічні стратегії, теоретичні та методичні основи виховання, навчання та розвитку дітей дошкільного й молодшого шкільного віку; визначено різноманітні психолого-педагогічні аспекти дошкільної та початкової освіти; схарактеризовано актуальні проблеми підготовки майбутніх фахівців дошкільної та початкової освіти у сучасному педагогічному просторі. Видання адресовано широкому колу науковців і педагогів-практиків, що працюють у галузі дошкільної та початкової освіти, викладачам і студентам відповідних спеціальностей у закладах вищої педагогічної освіти.
  • Документ
    Інтерактивні методи і прийоми у формуванні природничої компетентності дітей старшого дошкільного віку в закладах дошкільної освіти
    (2019) Гаврило Олена Іллівна; Havrylo Olena Illivna; Кондратюк Світлана Миколаївна; Kondratiuk Svitlana Mykolaivna; Харькова Євдокія Дмитрівна; Kharkova Yevdokiia Dmytrivna; Шаповалова Ольга Віталіївна; Shapovalova Olha Vitaliivna
    У розділі монографії розглядається проблема формування природничої компетентності дітей старшого дошкільного віку. Найбільш ефективно цей процес здійснюється за умови використання інтерактивних методів і прийомів. У розділі наводяться приклади та характеристика деяких з них; доведено високу результативність впровадження цих методів у практику дошкільної освіти.
  • Документ
    Педагогічні умови підготовки майбутніх учителів початкових класів для здоров’язбережувального виховання учнів
    (2019) Кондратюк Світлана Миколаївна; Kondratiuk Svitlana Mykolaivna; Шаповалова Ольга Віталіївна; Shapovalova Olha Vitaliivna; Харькова Євдокія Дмитрівна; Kharkova Yevdokiia Dmytrivna; Гаврило Олена Іллівна; Havrylo Olena Illivna
    У розділі монографії акцентується увага на системному підході до професійної підготовки вчителів початкових класів, зокрема до здоров'язбережувального виховання.
  • Документ
    Підготовка дошкільників до вивчення природознавства у школі
    (СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014) Гаврило Олена Іллівна; Havrylo Olena Illivna
    У розділі наведено умови та методи ознайомлення дітей дошкільного віку з природним довкіллям у закладах дошкільної освіти. Дотримання відповідних умов дозволить сформувати природничу компетенцію дошкільників, підготувати їх до вивчення природознавства у школі не лише у значенні накопичення знань про природу, але й засвоїти навички дослідження навколишнього світу, розвивати допитливість та цілий ряд пізнавальних процесів.
  • Документ
    Формування емоційно-ціннісного компонента екологічної культури дошкільників методами естетичного виховання
    (СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018) Гаврило Олена Іллівна; Havrylo Olena Illivna
    У розділі розглянуто питання поєднання екологічного і естетичного виховання дітей дошкільного віку з метою формування ціннісного компонента екологічної культури дитини. Враховуючи переважання емоційної складової у сприйманні довкілля дитиною дошкільного віку, освітній процес повинен бути спрямований на створення позитивного образу об'єктів і явищ. Різні методи естетичного виховання найкраще сприяють цьому.
  • Документ
    Особенности управления самостоятельной работы студентов в условиях Европейской кредитно-трансферной системы ECTS
    (LAP LAMBERT Academic Publishing, 2019) Кондратюк Світлана Миколаївна; Kondratiuk Svitlana Mykolaivna; Васько Ольга Олександрівна; Vasko Olha Oleksandrivna
    В публикации рассматривается проблема организации и руководства самостоятельной работы студентов в условиях внедрения Европейской кредитно-трансферной системы ECTS. Раскрывается сущность понятия «самостоятельная работа», а также классификация самостоятельных работ по разным признакам. Обоснована технология организации самостоятельной работы студентов.