Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/2918
Title: Територіальні особливості дорожньо-транспортного травматизму в Україні
Other Titles: Территориальные особенности дорожно-транспортного травматизма в Украине
The Territorial Peculiarities of Road Traffic Injury in Ukraine
Authors: Корнус, Анатолій Олександрович
Kornus, Anatolii Oleksandrovych
Корнус, Олеся Григорівна
Kornus, Olesia Hryhorivna
Keywords: географія
geography
дорожньо-транспортні пригоди
road traffic accidents
травматизм
injury
смертність
mortality
індекс дорожньої безпеки
road safety index
територіальна структура
territorial structure
Україна
Ukraine
Issue Date: 1-Feb-2017
Publisher: Київський національний університет імені Тараса Шевченка
Citation: Корнус, А. Територіальні особливості дорожньо-транспортного травматизму в Україні [Текст] / А. Корнус, О. Корнус // Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія Географія. – Київ : Київський національний університет імені Тараса Шевченка, 2016. – 2 (65). – С. 33–38.
Abstract: У статті виконано аналіз кількості дорожньо-транспортних пригод, а також рівня травматизму і смертності у них на рівні регіонів України. На основі методів просторової статистики показано існування географічних особливостей у розподілі частоти і наслідків дорожньо-транспортних пригод у різних регіонах. Розрахований у роботі індекс дорожньої безпеки дозволив розподілити регіони за рівнем травматизму і смертності унаслідок дорожньо-транспортних пригод. На основі аналізу цих показників зроблено комплексну оцінку рівня дорожньої безпеки для регіонів України. Результати проведених досліджень можуть бути використані для вдосконалення регіональних програм організації дорожнього руху і підвищення рівня транспортної безпеки, а також для розробки стратегій і дій, спрямованих на зниження ризиків і наслідків дорожньо-транспортних пригод у деяких регіонах.
The analysis of the number of road traffic accidents, injuries and deaths in road crashes was conducted at the regional level. This made it possible to draw conclusions about specific features of spatial distribution of these indicators and the non-accidental nature of their implications for different regions of Ukraine. Based on the methods of spatial statistics and we have demonstrated the existence of spatial patterns in the distribution of risks and consequences of accidents in different regions. Statistical analysis allowed us to identify different types of regions, related to certain categories of risks, injuries and deaths from road accidents.By the analysis of these parameters we were calculated the comprehensive index of road safety for all regions of Ukraine. This allows you to evaluate the complex influence of consequences of accidents on the overall security level of the population of certain regions or groups of regions. The safest roads were in city of Kyiv, Transcarpathian region and city of Sevastopol', as well as in Ivano-Frankivs'k and Kharkiv regions. The worst state of roads and streets in terms of road accidents and their consequences was in Volyn', Vinnytsia, Chernihiv, Khmelnytsky and especially in Kherson region. Most of the road crashes were due to driver factors. The percentage of accidents with victims occurred due to fault of drivers in 2013 was ranged from 57.28% in Kyiv to 91.19% in Kharkiv region. The main causes are speeding, unsuccessful maneuvering, unsafe lane changes, violation of rules on intersection or marked crosswalk, driving a vehicle while intoxication through drink or drugs. As a result of these violations in Ukraine committed about 55% of accidents. Due to fault of pedestrians is done much less road accidents than because of due to drivers. The proportion of accidents that have occurred due to pedestrians varies from 6.49% in Transcarpathian region to 20.86% in Mykolaiv region. The main causes of accidents of this type in 2013 are hit by car outside pedestrian crossing (2183 accidents and 449 deaths) and an unexpected appear of pedestrians on the roadway (1495 accidents and 409 fatalities). The results of the study can be used to improve national and regional road and transport safety, and to develop strategies and actions to reduce the risks and consequences of accidents in some regions. It should be more detail to establish the reasons behind the emergence of these factors at the local, regional and national levels and, taking those reasons into account, to develop a set of targeted measures to reduce accidents on the roads and reduce the severity of their consequences.
В статье проведен анализ количества дорожно-транспортных происшествий, а также уровня травматизма и смертности в их результате на уровне регионов Украины. На основе методов пространственной статистики показано существование географических особенностей в распределении частоты и последствий дорожно-транспортных происшествий в разных регионах. Рассчитанный в работе индекс дорожной безопасности позволил распределить регионы по уровню травматизма и смертности в результате дорожно-транспортных происшествий. На основе анализа этих показателей выполнена комплексная оценка уровня дорожной безопасности для регионов Украины. Результаты проведенных исследований могут быть использованы для совершенствования региональных программ организации дорожного движения и повышения уровня транспортной безопасности, а также для разработки стратегий и действий, направленных на снижение рисков и последствий дорожно-транспортных происшествий в некоторых регионах.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/2918
ISSN: 1728-2721
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kornus_terytorialni_osoblyvosti.pdfОсновна стаття268,51 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.