Літературна традиція Weird Fiction в англомовній літературі ХХ–ХХІ століття

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2016
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті зосереджено увагу на англомовній літературній традиції Weird Fiction, важливій для розуміння сучасної фантастичної літератури й культури. Метою дослідження є аналіз Weird Fiction з точки зору жанрової природи та історичних етапів формування традиції. За результатами розвідки, Weird Fiction визначено в контексті фантастичної літератури із зазначенням її відмінностей від інших фантастичних різновидів (фентезі, наукової фантастики, готичного роману, літератури жахів). Розвиток традиції та її поетологічні особливості розглянуто в трьох часових зрізах: ранньому прояві Weird Fiction (Old Weird) у 1880–1940-х роках, трансформації вихідної моделі в 1940–1990-х роках і становленні її сучасного варіанту – New Weird – у 2000-х роках.
The article addresses the evolution and transformation of Weird Fiction in Anglophone 20th- and 21st- century literature. The first part is devoted to the question of genre, placing Weird Fiction within the fantastic genre and discussing its defining characteristics in contrast to those of fantasy, science-fiction and the Gothic novel. The second part reviews the three major stages in the development of Weird Fiction: its establishment in the Old Weird tradition of the 1880–1940s; the transformation of the Old Weird model in the 1940–1990s and the making of the New Weird movement in the 1990–2000s. Old Weird is viewed in the paper as a type of atmospheric literature aimed at achieving a single effect of ontological horror and unease on the reader through a short story mode. It is argued that the hallmarks of Old Weird are visionary sensibility and attention to detail despite general disregard for the plot and novel, primarily tentacular, teratology. The transformation of the Old Weird cannon is attributed to the influence of F. Kafka, M. Peake, the New Wave writers and naturalistic horror in the 1940–1990s. Its focal aspects are seen to include a new approach to plot-building (later exemplified in “the surrender to the Weird” principle), a shift from writing short stories to novels, exploration of surreal visionary sensibility and introduction of social and political agenda of the real world into the fictional worlds. The current state of Weird Fiction – New Weird – is defined as an eclectic type of literature which utilizes and subverts the tropes of science-fiction, fantasy, magical realism, surrealism and horror to achieve the estrangement effect necessary to interpret the real world inferences in the weird reality of New Weird fiction.
Статья посвящена малоизученному вопросу англоязычной литературной традиции Weird Fiction, важной для понимания современной фантастической литературы и культуры. Целью исследования является анализ Weird Fiction с точки зрения жанровой природы и исторических этапов формирования традиции. По результатам исследования, Weird Fiction определяется в контексте фантастической литературы, с указанием ее отличий от других фантастических разновидностей (фентези, научной фантастики, готического романа и литературы ужасов). Развитие традиции и ее поэтологические особенности рассматриваются в трех временных срезах: раннем проявлении Weird Fiction (Old Weird) в 1880–1940-х гг.; трансформации исходной модели в 1940–1990-х гг. и становлении ее современного варианта – New Weird – в 2000-х гг.
Опис
Ключові слова
Weird Fiction, Weird Tales, Old Weird, New Weird, contemporary Anglophone literature, фантастика, сучасна англомовна література
Бібліографічний опис
Денісова Д. Літературна традиція Weird Fiction в англомовній літературі ХХ–ХХІ століття [Текст] / Д. Денісова // Синопсис: текст, контекст, медіа. – 2016. – № 4. – Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/UJRN/stkm_2016_4_2.
Зібрання