Дослідження стану та змісту організації мовленнєвої підготовки дітей старшого дошкільного віку

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2013
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті подано теоретичне узагальнення сучасних наукових досліджень щодо мовленнєвої підготовки дітей дошкільного віку. Представлено різні варіанти трактування поняття «мовленнєва підготовка» та її структурування на загальномовленнєву та спеціальну мовну. Автором охарактеризовано структуру та зміст сучасної мовленнєвої освіти дітей дошкільного віку, що описані в комплексних програмах розвитку, навчання й виховання («Малятко», «Дитина», «Дитина в дошкільні роки») та в Державній базовій програмі розвитку дитини дошкільного віку («Я у світі»).
The article presents a theoretical generalization of modern researches of leading scholars concerning the linguistic preparation of pre-school children with normal speech development and retarded speech development. The interpretation of the term «speech training» and various options for its structure are submitted. Actually «speech training» is interpreted as a complex application by the child the lingual and nonlinguistic means with a purpose of use the units of the language for thinking, communication and awareness of self in the life; «speech training» is a part of the total preparation the child for school, so – is an organized, purposeful process of language acquirement as a mean of communication in terms of training and education. In general, the «speech training» is interpreted as semantic aspect of learning the native language. «Speech training» is structured by researchers to general speech (the development of oral skills, communicative skills, development of perception and understanding the speech, mastering the speech experience and sense (to be accepted to school a child should speak mother tongue, master its literary norms, culture of speech and communication) and special (propaedeutics of learning the language – primary awareness of the sign system of the language, forming the foundations of speech and language skills in reading and writing, analysis of speech events, the development of conscious speech); special training is divided into linguistic (cognitive-reflex) and speech (communicative reflex) training. The author describes the structure and content of modern speech education of the children under school age, which within the Basic components (1998) are implemented through educational integrated programs of development, training and education («Baby», «A Child», «A child under school age»), the State basic program of pre-school child («Me and the world») and educational software. There is specific difference of The Basic component from integrated programs. It is notional division into four major scopes of life («Nature», «Culture», «People», «Me»), that ensures the importance of educational aspects and emphasizes the specificity of pre-school age. The State Basic Program «I am in the world» (2008) is the first developing program in Ukraine; it is focused on the teacher’s recognition of the priority of preschool development as a person. The program consists of physical, socially moral, emotionally evaluative, cognitive, linguistic, artistically aesthetic and creative aspects of development. The semantic filling of the speech aspect of the Basic program are: practicing the question forming, comparison, storytelling, motivation to communication, keeping a diary; organizing the excursion, didactic game, changing the tale into a story, writing the tales, determining the good and the evil in a story, laying out the pictures due to the mood and so on.
Опис
Ключові слова
мовленнєва підготовка, мовна підготовка, комплексні програми розвитку, навчання, виховання, speech training, language training, comprehensive development programs, training and education
Бібліографічний опис
Ласточкіна, О. В. Дослідження стану та змісту організації мовленнєвої підготовки дітей старшого дошкільного віку [Текст] / О. В. Ласточкіна // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, Дж. Бішоп, О. В. Єременко та ін.]. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – №5 (31). – С. 143–153.