Формування інтересу до образотворчої діяльності в дітей дошкільного віку

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2013
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Стаття присвячена дослідженню проблеми формування інтересу дітей дошкільного віку до образотворчої діяльності. Автор розглядає специфіку інтересу як складної інтегративної якості особистості, яка включає предметність, різнобічність, стійкість. У структурі інтересу, на думку автора, взаємодіють емоційні, інтелектуальні, вольові процеси. Особлива увага в статті звертається на образотворчу діяльність як важливий чинник розвитку особистості дошкільника. Інтерес дитини до образотворчої діяльності виражається в емоційному сприйнятті творів образотворчого мистецтва, в особистісному ставленні до нього, активному засвоєнні відповідних знань і використанні їх у процесі власної художньої діяльності.
The article deals with the problem of formation pre-school children’s interest to fine art activity. The author examines the specific interest as a complex integrative qualities of the person who possesses objectivity, versatility, durability. The structure of interest in the author’s opinion interacts emotional, intellectual, volitional processes. Preschool age is characterized as the sensitive for the formation of interest. The author draws attention to features of pre-school children’s interest, and defines the process of its formation as a pedagogically and purposefully organized process of transition from curiosity to inquisitiveness, to persistent focus on the subject of the activity that is carried out on the basis of reflection and subject-subject interaction between an adult and a child. Particular attention is drawn to the graphic activity as an important factor in the development of a personality preschooler. Child’s interest in expressive activity is emotional perception of works of art in a personal relationship to it, active assimilation of relevant knowledge and use them in the course of his /her own art work. The indicators of children’s interest in expressive activity the author highlights as the desire to engage in creative activities, issues of cognitive character, interest in various art materials, the desire to bring the matter to an end, the desire to get a positive evaluation. An important aspect of the article is to describe the technology of formation of children's interest in expressive activity, which consists of three phases: emotional, intellectual and volitional with elements of creativity. The author identifies two main areas of interest in the process of formation of fine arts activity: direct associated with the inclusion of the child into and indirect, aimed at creating the conditions for its self-development. The author concludes that the efficient formation of interest to preschoolers graphic activity is necessary to implement a number of conditions: the objective (creation of subject-developing environment, the use of optimal forms and methods, a variety of artistic and didactic games, interaction with parents) and subjective (internal driving forces of the child, resulting in the movement of his spiritual and mental capabilities, active personal perception, self-expression).
Опис
Ключові слова
інтерес, образотворча діяльність, діти дошкільного віку, педагогічні умови, preschool children’s interest, graphic activity, children of preschool age, pedagogical conditions
Бібліографічний опис
Плотникова, О. М. Формування інтересу до образотворчої діяльності в дітей дошкільного віку [Текст] / О. М. Плотникова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, Дж. Бішоп, О. В. Єременко та ін.]. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – №5 (31). – С. 163–169.