Підготовка майбутніх учителів початкових класів до формування в молодших школярів загальнокультурної компетентності

Ескіз
Дата
2013
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті подано результати дослідження з проблеми підготовки майбутніх учителів початкових класів до формування в молодших школярів загальнокультурної компетентності. Автор представляє висновки за кожним із визначених у роботі завдань, характеристику загальнокультурної складової професійної підготовки майбутніх учителів початкових класів у вимірах компетентнісного підходу, зміст педагогічних понять «загальнокультурна компетентність молодшого школяра», «готовність майбутніх учителів до формування в молодших школярів загальнокультурної компетентності», критерії, показники та рівні сформованості готовності студентів-бакалаврів до формування загальнокультурної компетентності молодшого школяра.
The results of the research on the problem of preparing future primary school teachers for forming junior schoolchildren’s general cultural competence are given in the article. The author draws the conclusions on each determined task. According to the first task it is found out that the realization of a number of common methodological approaches in practice is needed for the creation of the integral scientific system of future primary school teachers’ professional preparing for forming junior schoolchildren’s general cultural competence. These approaches are systematic, sinergistic, active, cultural, personality-oriented, competence; they are the main methodological principles of the research. The second task provided the content ground of such pedagogical concepts as «junior schoolchildren’s general cultural competence», «future school teachers’ readiness for forming junior schoolchildren’s general cultural competence». In accordance with the third task the criteria and the indices are determined, the levels of future primary school teachers’ developed readiness for forming junior schoolchildren’s general cultural competence, in particular motivationaly valued, meaningfully organizational, emotionally adjusting and operationally effective levels, the indices to them and such levels of readiness as critical, situational, functional and creative are formulated. The purpose of the fourth task was to check up the designed model and the whole complex of didactic means of the process of preparing future primary school teachers for forming junior schoolchildren’s general cultural competence experimentally. The preparation of students for this type of activity was carried out stage-by-stage. The purpose of the preparatory stage was the development of the direction of a student’s personality to the mastering the process of formingjunior schoolchildren’s general cultural competence. On the theoretical stage thestudents mastered the pedagogical technologies of model-making, planning, constructing pupils’ personality-oriented general cultural competence and integral pedagogical process of educational sphere «Languages and Literature». The professionally oriented stage determined the forming bases of future teachers’ professional competence. Concerning the fifth task teaching and methodological accompaniment of students preparation for forming junior schoolchildren’s general cultural competence are developed. The analysis of quantitative and qualitative indices of the research, statistical treatment of the rezults of experimental work confirmed the efficiency of the developed model and didactic accompaniment.
Опис
Ключові слова
підготовка майбутніх учителів початкових класів, готовність майбутніх учителів до формування в молодших школярів загальнокультурної компетентності, загальнокультурна компетентність молодшого школяра, критерії, показники, рівні, professional training of future primary school teachers, future primary school teachers’ readiness for forming junior schoolchildren’s general cultural competence, junior schoolchildren’s general cultural competence, criteria, indices, levels
Бібліографічний опис
Шпиталевська, Г. Р. Підготовка майбутніх учителів початкових класів до формування в молодших школярів загальнокультурної компетентності [Текст] / Г. Р. Шпиталевська // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, Дж. Бішоп, О. В. Єременко та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – №5 (31). – С. 349–359.