Особливості реформування вищої педагогічної освіти України в 1930–1940 рр.

Ескіз
Дата
2013
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Автор статті виявляє особливості розвитку системи вищої педагогічної освіти в Україні напередодні Другої світової війни. Аналізує джерельну базу дослідження. Визначає основні типи вищих навчальних педагогічних закладів, а саме: університети, вчительські інститути, інститути народної освіти, соціального виховання і професійної освіти. В статті визначаються й нові форми підготовки педагогічних кадрів, які виникли в 30–40-х рр. минулого століття, зокрема робітфаки, інститути практикантів, екстернат і короткотривалі педагогічні курси. Описується стан підготовки наукових кадрів та шляхи розв’язання цього питання. Визначаються також і негативні тенденції означеного періоду.
Development of pedagogical idea in Ukraine is a long and difficult process. The passed way was long and difficult. One of constituents of this way was experience of higher education in Ukraine before the beginning of Second world war. Thus, а research aim was to define the features of organization of the system of higher pedagogical education in Ukraine in the 30–40th of the past century. The author of the article exposes the features of development of the system of higher pedagogical education in Ukraine before Second world war. Analyses historical sources. Determines the basic types of higher educational establishments, namely: universities, teaching institutes, institutes of folk education, social education and trade education. In the article are determined new forms of training of pedagogical personnel which arose up in the 30–40th of the last century, for example workfaculty, institutes of practice, externship and pedagogical courses. Curricula that were of the same type for all universities of country are also analyzed. Their feature was that they leaned against a wide scientific and technical base. It was finally certain structure of plan: general theoretic preparation, special preparation, and at the last courses is preparation on concrete speciality. In plans courses were envisaged at choice. The author of the article describes the state of training of scientific personnel, and ways of decision of this question The negative tendencies of the investigated period come to light also. Not looking on certain successes, all process of reformation of higher education took place under clear control of public and party organs. To the negative tendencies belongs the fact an education process in higher pedagogical establishments was under strong influence of soviet ideology.
Опис
Ключові слова
вища педагогічна освіта, реформа, вищий педагогічний навчальний заклад, педагогічні кадри, інновації, робітфак, учительський інститут, higher pedagogical education, reform, higher pedagogical education institution, pedagogical staff, innovations, workfaculty, teacher training institute
Бібліографічний опис
Вєнцева, Н. О. Особливості реформування вищої педагогічної освіти України в 1930–1940 рр. [Текст] / Н. О. Вєнцева // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, Дж. Бішоп, О. В. Єременко та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – №6 (32). – С. 21–30.