Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/4040
Назва: Педагогічна діяльність та творча спадщина Юрія Петровича Ступака (1911–1979)
Інші назви: Pedagogical Activity and Creative Heritage of Yurii Petrovych Stupak (1911–1979)
Автори: Похілько, Олена Вікторівна
Pokhilko, Olena Viktorivna
Ключові слова: педагогічна діяльність
творча спадщина
Ступак Юрій Петрович
літературознавство
мистецтвознавство
краєзнавство
історія педагогіки
етнопедагогіка
pedagogical activity
creative heritage
Stupak Yurii Petrovych
literary criticism
art criticism
local history
history of pedagogics
ethno-pedagogics
Дата публікації: 2017
Видавництво: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Бібліографічний опис: Похілько, О. В. Педагогічна діяльність та творча спадщина Юрія Петровича Ступака (1911–1979) [Текст] : автореф. дис. ... канд. пед. наук : спец. 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки / О. В. Похілько ; МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка. – Суми, 2017. – 20 с.
Короткий огляд (реферат): Дисертація є першим у вітчизняній історико-педагогічній науці цілісним дослідженням педагогічної діяльності та творчої спадщини Ю. Ступака. Визначено ступінь наукової розробленості проблеми дослідження та систематизовано джерельну базу (за видовим і змістовим критеріями). Розкрито чинники формування науково-педагогічного світогляду Ю. Ступака (суспільно-політичні, соціально-економічні, культурно-освітні, особистісні). Виокремлено етапи життєвого шляху (І – 1911–1934 рр. – особистісного становлення і формування світоглядних засад; ІІ – 1934–1953 рр. – професійного самоствердження як педагога і вченого; ІІІ – 1953–1979 рр. – вдосконалення педагогічної майстерності та інтенсивних наукових пошуків) та види педагогічної діяльності Ю. Ступака (викладацька, організаційна, науково-дослідницька, методична, просвітницька, художньо-перекладацька). З’ясовано основні напрями творчої спадщини Ю. Ступака (літературознавчий, мистецтвознавчий, краєзнавчий, історико-педагогічний, етнопедагогічний). Виявлено шляхи і перспективи реалізації педагогічних ідей та досвіду освітньої діяльності Ю. Ступака у практиці вітчизняних навчальних закладів (у процесі власної педагогічної діяльності вченого, в сучасній системі національного шкільництва).
The thesis is the first in the national historical-pedagogical science comprehensive study of the pedagogical activity and the creative heritage of Yu. Stupak. The degree of scientific elaboration of the problem is determined and the base of the primary sources of research is systematized. Previously unknown and little-known archival materials were introduced into scientific circulation. The bibliography of works of the scientist is ordered, the catalog is published. The external and internal factors of scientific-pedagogical outlook of Yu. Stupak (social-political, socio-economic, cultural-educational, personal) are revealed. The stages of the life path of Yu. Stupak (I stage – 1911–1934 – personal formation and formation of the world outlook bases; II stage – 1934–1953 – professional self-affirmation as a teacher and scientist; III stage – 1953–1979 – improvement of pedagogical skill and intensive researches) and the types of pedagogical activity of Yu. Stupak (teaching, organizational, research, methodological, enlightening, artistic-translation) are outlined. The main directions of Yu. Stupak’s creative legacy have been clarified: literary criticism (elucidation of the historical aspects of the development of Russian children’s literature, oral folk art for children, literary and cultural mutual influences of Ukrainian and other people, the appeal to the work of undeservedly forgotten writers); art criticism (analysis of creativity of the bright representatives of national art, disclosure of connections of outstanding cultural figures with Ukraine); local lore (study of life, creative and scientific heritage of outstanding countrymen, identification of the opportunities for studying local lore in the school, the disclosure of creative relationships between Ukrainian and foreign artists with the Sumy region; historical-pedagogical (generalization of pedagogical views and social activities of Ukrainian teachers, outstanding cultural and educational figures of the XVIII–XIX centuries); ethno-pedagogical (introduction of the concept of “popular pedagogy” into the scientific revolution, provision of priority attention to education and upbringing in the native language, systematization and disclosure of the educational potential of ethno-pedagogy). The ways and perspectives of realization of pedagogical ideas and experience of Yu. Stupak’s educational activity in the practice of the native education institutions in the process of his own pedagogical activity, in the modern system of the national school system) are revealed.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/4040
Розташовується у зібраннях:Автореферати дисертацій

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Pokhilko.pdf511,53 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.