Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/4042
Title: Формування вмінь створення музично-образної драматургії твору в майбутніх учителів музики у процесі навчання гри на фортепіано
Other Titles: Formation of the Skills of Musical-Figurative Work Dramaturgy Creation in the Future Music Teachers in the Process of Learning Piano Playing
Authors: Лю Кешуан
Liu Keshuan
Keywords: музично-образні уявлення
формування вмінь створення музично-образної драматургії твору
майбутні вчителі музики
навчання гри на фортепіано
musical-figurative ideas
formation of the skills of musical-figurative work dramaturgy creation
future music teachers
learning piano playing
Issue Date: 2017
Publisher: СумДПУ ім. А. С. Макаренка
Citation: Лю Кешуан Формування вмінь створення музично-образної драматургії твору в майбутніх учителів музики у процесі навчання гри на фортепіано [Текст] : автореф. дис. ... канд. пед. наук : спец. 13.00.02 – теорія та методика музичного навчання / Лю Кешуан; МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка. – Суми, 2017. – 20 с.
Abstract: Дисертація є цілісним дослідженням у галузі теорії та методики музичного навчання щодо проблеми формування вмінь створення музично-образної драматургії твору в майбутніх учителів музики у процесі навчання гри на фортепіано. У роботі зʼясовано теоретичні основи дослідження процесу створення музично-образної драматургії твору та презентовано компонентну структуру відповідних умінь. Розроблено модель формування вмінь створення музично-образної драматургії твору в майбутніх учителів музики у процесі навчання гри на фортепіано і визначено критерії, показники та рівні сформованості досліджуваного феномена. Експериментально перевірено ефективність методики формування вмінь створення музично-образної драматургії твору в майбутніх учителів музики у процесі навчання гри на фортепіано.
The thesis is a comprehensive research in the field of the theory and methods of musical education regarding the problem of formation of the skills of musical-figurative work dramaturgy creation in the future music teachers in the process of learning piano playing. In the work the theoretical bases of the study of the process of musical-figurative work dramaturgy creation and the component structure of the corresponding skills (motivational-creative, intellectual-emotional, compositional-architectonic, self-productive components) are determined. The model of formation of the skills of musical-figurative work dramaturgy creation in the future music teachers in the process of learning piano playing is developed. The principles of forming the skills of musical-figurative work dramaturgy creation in the future music teachers (stylistic adequacy, creative plurality, projection, musical-auditory activity, individual presentation) are specified. The pedagogical conditions (providing additional information on the peculiarities of the works dramaturgy for expanding the scope of emotional impressions from listening to symphonic and chamber instrumental works; creating pedagogical situations that promote the enhancement of the individual intellectual, emotional and creative activity; stimulating the use of comparative analysis of historiography of the musical material of piano works; the dialogic discovery by students of figurative dramaturgy of piano works performed by others) and methods of forming skills for creating musical-figurative work dramaturgy in the future music teachers are outlined. The criteria (active manifestation of creative-motivational needs, effectiveness of mental and emotional activity, ability to creative construction of imaginary musical structures of works, independence of content of the theoretical and practical developments), indicators and levels (reproductive, constructive, creative) of the formation of musical-figurative work dramaturgy of the future music teachers are defined. The effectiveness of the methodology for creating musical-figurative work dramaturgy of the future music teachers in the process of learning piano playing has been experimentally tested. The results of the experimental work showed an effective positive change compared with the results before the molding experiment.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/4042
Appears in Collections:Автореферати дисертацій

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Liu Keshuan.pdf436,21 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.