Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/4062
Title: Принципи формування культури міжнаціональних відносин підлітків засобами хореографічного мистецтва
Other Titles: The Principle of Building of Cross-Cultural Teen Relations by Means of Choreographic Art
Authors: Повалій, Тетяна Леонідівна
Povalii, Tetiana Leonidivna
Keywords: принципи
культура міжнаціональних відносин
хореографічне мистецтво
principles
cross-culture relations
choreographic art
Issue Date: 2016
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Повалій, Т. Л. Принципи формування культури міжнаціональних відносин підлітків засобами хореографічного мистецтва [Текст] / Т. Л. Повалій // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; редкол.: Г. Ю. Ніколаї, А. Валюха, Н. П. Гуральник [та ін.]. – Суми : ВВП «Мрія», 2016. – Вип. 1 (7). – С. 107–114.
Abstract: У статті з’ясовуються сутнісні характеристики поняття «принципи» (базисні положення, які визначають зміст, організаційні форми та методи навчального процесу відповідно до його загальних цілей і закономірностей); розкривається сутність педагогічних принципів формування культури міжнаціональних відносин підлітків засобами хореографічного мистецтва (гуманістичної спрямованості виховання особистості, діалогічності виховання, варіативності виховання, особистісної спрямованості виховання, самостійної діяльності, зв’язку виховання з життям і соціокультурним середовищем, суб’єктності учасника хореографічного об’єднання, соціалізації в процесі хореографічних занять).
The article clarifies the essential characteristics of the notion of «principle» (basic provisions that define the content, organizational forms and methods of training process in accordance with its general goals and patterns); reveals the essence of the pedagogical principles of building of cross-cultural teen relations by means of choreographic art (humanistic orientation of shaping of the personality – training process is built on trust, mutual respect, credibility of the teacher and cooperation; dialogic training – exchange of values during the interaction between the teacher-choreographer and the student; variability of training – the use of different methods and types of organization forms of the dance classes; personality-focused training – overcoming the formal attitude toward the personality of the teenager, the rise of his mental and moral forces; independent activity – concert performing spurs teens’ activity; the ties between training, life and socio-cultural environment – training built in line with the requirements of today’s society and in accordance with its development prospects; the subjectness of the participant of the choreographic community – orientation of the personality of a teenager on the quality of perception and mastering dancing skills, ability to maintain long-lasting rehearsal activities, the aspiration for personal fulfilment; socialization during the dance classes – drive to behave fair and discreet, that actualizes during the teens’ partake in choreographic art of the peoples of the world).
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/4062
Appears in Collections:Актуальні питання мистецької освіти та виховання

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Povalii__Pryntsypy formuvannia kultury.pdf471,14 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.