Навчально-музичний потенціал молодших школярів: розкриття теоретичної сутності

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2016
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті проаналізовано визначення потенціалу в різних аспектах: філософському, психологічному, педагогічному, музикознавчому тощо. Розглянуто сукупність педагогічних умов, які дозволяють забезпечити ефективний розвиток навчально-музичного потенціалу учнів початкової школи. Надано сутнісні характеристики потенціалу як феномену, що визначає унікальність життєдіяльності людини, виступаючи чинником її певного саморозвитку. Наголошено, що потенціал є своєрідною внутрішньою силою, що характеризується спроможністю впливати і активізувати навчання як діяльність, за результатами якої й визначається міра сформованості та розвиненості особистості.
In the article the definition of potential in various aspects are given: philosophical, psychological, pedagogical, and musicological. A set of pedagogical conditions that would ensure the effective development of educational and musical potential of primary school pupils is considered. It is found out that the potential is a phenomenon that determines the uniqueness of human factor in addressing its particular self. Potential is a kind of inner strength, characterized by the ability to influence and activate learning how to work, the results of which determine the degree of development and formation of the personality. Modern education in Ukraine requires new trends in development of the comprehensiveness and harmony. Among the topical issues of special importance is the issue of increasing the role of musical education. There is an urgent need for creative, active, talented, intelligent and spiritually developed citizens who have manifested musical and academic potential. Therefore actual there is a question about the development and implementation of the learning potential of junior students. The problem of development of the educational and musical potential is multi-faceted and diverse as it determines not only the nature of music, its structure and diagnosis but can be analyzed in various aspects: philosophical, psychological, pedagogical, musicological (V. Shanowski, Yu. Afanasiev, I. Kucheryavaya, A. Klepikov, O. Оleksyuk, I. Ziaziun and others). Currently, in musical pedagogics, the problem of potential opportunities, abilities has not been investigated deeply enough. In the first place should be called a theoretical concept disclosed in the works of B. Teplov, S. Rubinstein, G. Tarasov, S. Naumenko, D. Epiphany and others. Despite the considerable amount of theoretical and empirical studies in the field of music education, the importance of studying this problem is not reduced.
Опис
Ключові слова
навчально-музичний потенціал, молодші школярі, educational and musical potential, primary school pupils
Бібліографічний опис
Полякова, А. С. Навчально-музичний потенціал молодших школярів: розкриття теоретичної сутності [Текст] / А. С. Полякова // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; редкол.: Г. Ю. Ніколаї, А. Валюха, Н. П. Гуральник [та ін.]. – Суми : ВВП «Мрія», 2016. – Вип. 1 (7). – С. 184–191.