Постановка голосу педагога-хореографа: теорія і методика

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2017
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті з’ясовано теоретичні та методичні основи постановки голосу педагога-хореографа. Доведено, що підготовка майбутніх хореографів-педагогів у системі мистецької освіти потребує системного, цілеспрямованого підходу, зорієнтованого на формування спеціальних знань, практичних умінь і навичок хореографічної роботи, виконавської майстерності, розвитку загально-педагогічних і професійно-практичних здібностей, зокрема й умінь досконалого володіння голосом, без яких неможлива майбутня професійна діяльність. Запропоновано окремі методичні рекомендації щодо постановки голосу під час підготовки майбутнього педагога-хореографа.
The problem of reforming training of a modern pedagoguechoreographer is relevant in our time. It is conditioned by changing the approaches and technologies of teaching in higher education, which should focus first of all on the formation of professionally significant qualities of graduates, the expansion of their artistic outlook, the education of the general choreographic culture. The professional mastery of the future choreography teacher is a combination of general pedagogical abilities with the art of reproduction of dance skills and, therefore, requires a comprehensive, long-term training in the system of pedagogical education. It is stressed, that professional training of the pedagogueschoreographers is a complex long-term process, which requires not only perfect professional mastery of dance-technical skills, but also pedagogical skills, an important element of which we consider the “trained” voice of the teacher. In this context development and implementation of the “Voice training practicum” for a teacher-choreographer contributed to the formation of the skills of correct alignment, the ability to intensively use the capabilities of the vocal apparatus during the educational, staging and rehearsal work in the choreographic class. It is concluded, that the choreographer as an artist and a teacher must combine in one person his/her creative potential, which is embodied in the choreographic setting, and the professional knowledge of the teacher, educator, and leader, which must be manifested in the process of working on the choreographic staging. Training of the future choreography teachers in the system of arts education requires a systematic, purposeful approach oriented towards formation of special knowledge, practical skills and abilities of choreographic work, performing skills, development of general-pedagogical and professional-practical abilities, in particular, the skills of perfect command of the voice, without which future professional activity is impossible.
Опис
Ключові слова
постановка голосу, педагог-хореограф, мистецька освіта, виконавська майстерність, voice training, teacher-choreographer, arts education, performing skills
Бібліографічний опис
Єременко, О. В. Постановка голосу педагога-хореографа: теорія і методика [Текст] / О. В. Єременко // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; редкол.: Г. Ю. Ніколаї, А. Валюха, Н. П. Гуральник [та ін.]. – Суми : ФОП Цьома С. П., 2017. – Вип. 2 (10). – С. 14–27.