Просторове середовище як чинник формування комунікативної культури майбутніх учителів музичного мистецтва у процесі диригентсько-хорового навчання

Ескіз
Дата
2017
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті висвітлюються специфічні принципи просторового середовища як чинника формування комунікативної культури майбутніх учителів музичного мистецтва в процесі диригентсько-хорового навчання. Визначено важливість реалізації компетентності просторового відчуття учасників хорового колективу, а також зростання інтерактивної ролі особистості в диригентсько-хоровій діяльності. Охарактеризовано основи музичної акустики та її роль у формуванні комунікативної культури майбутніх учителів музичного мистецтва.
The article focuses on the specific principles of the spatial environment as a factor in the formation of a communicative culture of the future teachers of musical art in the process of conducting-choral learning. These principles include the following: expansion of the sound palette of conductor-choir Актуальні питання мистецької освіти та виховання, 2017. – Вип. 2 (10) 124 creativity; growth of the interactive role of the person in conducting-choral activity; acoustic autonomy of conductor-choral activity. The importance of implementing the competence of the spatial sense of the participants of the choir collective is determined. The spatial factor of choral sounding becomes one of the main conditions for the formation of the communicative culture of the future teachers of musical art in the process of conducting-choral training. Its shaping possibilities, content and artistic-aesthetic foundations are manifested, first of all, in the interaction of several exhibit plans related to the diverse location of the choir’s participants in a specific premises during the educational process. Important are the respective competences of the members of the choir collective on this issue: the ability to adjust the dynamic balance, the location of voices on the line of sound, the implementation of timbre and sound effects in the process of spatial deployment of voices; the construction of textural and spatial components of sound in the process of their synthesis. Including new elements of spatial sound, the choral texture qualitatively transforms and realizes. Its new stereophonic and morphological composition, in which, with the help of acoustic means, the spatial environment of the deployment of voices is of fundamental importance in the construction of a conceptual artistic-musical whole, becomes the main correlator of these means in the creation of the form. It has been emphasized that the spatial factor of choral sounding is one of the main conditions for the formation of the communicative culture of the future teachers of musical art in the process of conducting-choral learning, which ensures the regulation of dynamic balance, the location of voices throughout the line of sound, the implementation of timbre and sound effects in the process of spatial deployment of voices.
Опис
Ключові слова
комунікативна культура, музичне мистецтво, диригент-хормейстер, диригентсько-хорова діяльність, хоровий колектив, просторове середовище, принципи музичної акустики, communicative culture, musical art, conductor-choirmaster, conductor-choral activity, choir collective, spatial environment, principles of musical acoustics
Бібліографічний опис
Ван Яцзюнь Просторове середовище як чинник формування комунікативної культури майбутніх учителів музичного мистецтва у процесі диригентсько-хорового навчання [Текст] / Ван Яцзюнь // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; редкол.: Г. Ю. Ніколаї, А. Валюха, Н. П. Гуральник [та ін.]. – Суми : ФОП Цьома С. П., 2017. – Вип. 2 (10). – С. 116–124.