Сучасне молодіжне танцювальне мистецтво та специфіка його викладання на прикладі хіп-хоп танцю

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2017
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті висвітлюються актуальні проблеми сучасного танцювального мистецтва молоді та особливості його викладання на прикладі танцю хіп-хопу. Підкреслюється, що під час тренування хіп-хоппедагог повинен зосередитися на таких компонентах танцювальної освіти: основи гімнастики, акробатики, сучасні танцювальні техніки; формування знань анатомо-фізіологічних основ активної рухової активності людини; формування особливих технічних навичок та вмінь для виконання хіп-хопових композицій, основних рухів; основи психології танцювальних видів спорту; виявлення індивідуальних особливостей учнів; розвиток мотивації для творчої та спортивної діяльності, спортивні навички (гнучкість м'язів, швидкість рухів, контроль тіла, спритність, витривалість); посилення фізичного та психічного здоров'я, покращення загальної фізичної підготовки танцюристів; сприяння запобіганню асоціальної поведінки студентів у умовах клубної спільноти; залучення студентів до здорового способу життя, відмова від шкідливих звичок; формування здатності протистояти їм; розвиток самоврядування в команді; виховання спортивного характеру, здатність до емоційного самоконтролю та саморегуляції поведінкових реакцій; залучення студентів до вивчення історичного фону та особливостей культури хіп-хопу.
The article reveals the issues of contemporary youth dance art and the specifics of its teaching on the example of hip hop dance. It is noted that in recent years, the interest in modern street dance art in young people has grown. In addition, this direction is becoming more and more attractive for professional choreographers. A huge number of schools and studios around the world opens, new dance styles are being developed. Dance in the hip-hop style is a phenomenon where the rules and restrictions are blurred. A vivid feature of this direction is its character, actor’s component and drama. Since the features of hip-hop culture are related to actions in open areas, in parks, and at sports grounds, it has become a kind of alternative to youth criminal gangs. They were replaced by dance battles. Hiphop shows the best performers in the form of a dance contest. It is proved that a hip-hop dance is a very interesting phenomenon, since it is impossible to say unequivocally whether it is sport or art. Most likely, it is a synthesis of sports and arts. It is situated at the border of these concepts, as it is a specific type of physical and intellectual activity that is conducted for the purpose of competition, as well as purposeful preparation for it by warming-up, training, in conjunction with rest, the desire for gradual improvement of physical health, raising the level of intelligence, obtaining moral satisfaction, improving personal, group and absolute records, glory, improvement of one’s own physical abilities and skills. It is stressed that during training, the hip-hop teacher should focus on the following components of dance education: the basics of gymnastics, acrobatics, modern dance techniques; formation of knowledge of anatomical and physiological bases of active motor activity of a person; the formation of special technical skills and skills for performing hip-hop compositions, basic movements; the basics of psychology of dance sports; identification of individual peculiarities of students; development of motivation for creative and sports activities, sports skills (flexibility of muscles, speed of movements, body control, agility, endurance); strengthening of physical and mental health, improvement of general physical training of dancers; promoting the prevention of asocial behavior of students in conditions of club community; involvement of students in a healthy way of life, rejection of harmful habits; formation of the ability to withstand them; development of self-government in the team; education of a sports character, ability to emotional self-control and self-regulation of behavioral reactions; involvement of students in the study of historical background and the features of hip-hop culture.
Опис
Ключові слова
молодь, танцювальне мистецтво, сучасне молодіжне танцювальне мистецтво, танець хіп-хоп, хіп-хоп-педагог, youth, dance art, Contemporary youth dance art, hip-hop dance, hip-hop teacher
Бібліографічний опис
Гордій, А. В. Сучасне молодіжне танцювальне мистецтво та специфіка його викладання на прикладі хіп-хоп танцю [Текст] / А. В. Гордій // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; редкол.: Г. Ю. Ніколаї, А. Валюха, Н. П. Гуральник [та ін.]. – Суми : ФОП Цьома С. П., 2017. – Вип. 2 (10). – С. 149–156.