Розвиток творчого потенціалу майбутніх педагогів-хореографів у процесі викладання циклу дисциплін «режисура в танці»

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2015
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті досліджується питання розвитку творчого потенціалу майбутніх учителів хореографії в процесі викладання циклу дисциплін «Режисура в танці». Метою дослідження є вивчення ролі циклу дисциплін «Режисура в танці», що включає «Основи сценарної роботи», «Основи сценічного руху», «Основи акторської майстерності та режисури в танці», «Грим», «Теорія і методика організації масових танцювальних заходів», у розвитку творчого потенціалу майбутнього вчителя хореографії. Практичне значення дослідження полягає в аналізі особливостей розвитку творчого потенціалу майбутнього вчителя хореографії в процесі викладання циклу дисциплін «Режисура в танці».
The question of creative potential development of future choreography teachers in the course of teaching «Direction in dance» is investigated in the article. A research objective is studying the «Direction in dance» role in the development of creative potential development of future choreography teachers. The cycle of disciplines «Direction in dance» includes such training courses as «Bases of scenario work», «Bases of the scenic movement», «Bases of acting skills and direction in dance», «Make-up», «The theory and a technique of the mass dancing actions organization». All disciplines provide such kind of activity as creative work that certainly promotes the development of creative potential. The training course of «Bases of scenario work» is implemented to help the students to seize theoretical fundamentals of dramatic art and practical skills of scenario creativity. Scenario development of a children’s holiday and choreographic events are the results of creative work. The program of the course «Theory and Technique of the Mass Dancing Actions Organization» provides not only studying of a technique of the preparation organization and carrying out mass choreographic actions, but an action script writing, search of new art and pedagogical forms, methods and technologies of carrying out festive programs for children and teenagers. In the course of studying «Make-up» the students learn to create an artistic image by means of a make-up. Such knowledge and abilities are necessary for the choreographer as a performer and as a teacher. The training course «Bases of the scenic movement» is urged to develop interest in creativity, to strengthen the student’s creative aspiration and selfexpression. One of the creative tasks of this course is statement and implementation of etudes with different types of scenic movement usage. The purpose of a training course «Bases of acting skills and direction in dance» is training the students for independent work aimed at the creation of choreographic statements under the laws of direction and creation of a scenic image with the means of choreographic and theater expression. Practical value of research consists of the analysis of the features of creative potential development of a future choreography teacher in the course of teaching a cycle of disciplines «Direction in dance».
Опис
Ключові слова
творчий потенціал, творчість, режисура в танці, режисура, основи сценічного руху, основи акторської майстерності, грим, теорія та методика організації масових хореографічних заходів, creative potential, creativity, direction in dance, direction, bases of the scenic movement, bases of acting skills, make-up, theory and a technique of the organization of mass choreographic actions
Бібліографічний опис
Гекалюк, Л. Ю. Розвиток творчого потенціалу майбутніх педагогів-хореографів у процесі викладання циклу дисциплін «режисура в танці» [Текст] / Л. Ю. Гекалюк // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; редкол.: Г. Ю. Ніколаї, А. Валюха, Н. П. Гуральник [та ін.]. – Суми : ВВП "Мрія", 2015. – Вип. 1–2 (5–6). – С. 96–104.