Підготовка майбутніх учителів музики до керівництва вокально-ансамблевим музикуванням школярів у контексті соціалізації особистості

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2015
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті розглянуто сутність соціалізації особистості та роль музичного мистецтва як соціально-культурного феномену. Схарактеризовано специфіку ансамблевого колективу як малої соціальноконтактної групи, особливості творчого полілогу як основи діяльності вокального ансамблю, роль колективних занять у індивідуальноособистісному та суспільно-соціальному становленні школярів. Визначено головні вимоги до підготовки майбутніх учителів музики, здатних організовувати ансамблево-вокальну навчальну та виконавсько-творчу діяльність школярів як фактор сприяння процесу їх соціалізації.
The article deals with the tasks of students’ training in classes for school vocal ensemble and its possible influence on socialization process by their members. The essence of the socialization is described which is meant the involvement of the individual to progress of human culture, to acquisition of socially necessary knowledge, norms and values, integration in social activity, the formation of individual qualities that have to ensure the effectiveness in a certain social environment. The special attention is paid to the social philosophical analysis of music as a social cultural phenomenon in the context of world informative space. The social and unifying role of the music, its expression in the family ceremonial, sacral, public and social life spheres, in the development of socially significant individual properties is defined. The article considers the research scientists who have studied the art effect on the individual social education and formation of socially positive features. The role of art is specified as a means of familiarizing the individual to spiritual and moral values of humanity, improving value orientations in art, cultural space, the capacity for joint activity and creativity, indirect communication with the spiritual achievements of the past by the contemporary performers and listeners. The music making in the format of an ensemble is characterized as an active form of creative polylogue, formation in the individual the ability to coordinate own individual properties with collective forms to achieve the artistic results. The special aspects of ensemble performance by amateurs and its role in the comprehensive individual and social development of schoolchildren are developed. The author has determined the main requirements for the training of future music teachers capable to organize an ensemble performing and vocal training for creative activity of their students aimed at improving their socially significant personal properties. In actual practice it has been proved that the engaging of schoolchildren to the vocal-ensemble music-making is an effective organization form for creative communication, improving personal qualities and social positive properties. The further investigation requires the problem of training the future leaders of vocal ensembles for their activity in education of musical taste and critical evaluative attitude to the variety of entertainment and music genres and works in contemporary cultural space.
Опис
Ключові слова
соціалізація особистості, музичне мистецтво, вокальний ансамбль, колективне музикування, individual socialization, music art, vocal ensemble, collective music-making
Бібліографічний опис
Ван Чжун Підготовка майбутніх учителів музики до керівництва вокально-ансамблевим музикуванням школярів у контексті соціалізації особистості [Текст] / Ван Чжун // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; редкол.: Г. Ю. Ніколаї, А. Валюха, Н. П. Гуральник [та ін.]. – Суми : ВВП "Мрія", 2015. – Вип. 1–2 (5–6). – С. 144–155.