Особливості опанування фактури джазових стилів у школах естетичного виховання (на прикладі свінгу та блюзу)

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2014
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Стаття присвячена темі опанування піаністами – учнями шкіл естетичного виховання – основних джазових стилів. Висвітлено методику роботи над фортепіанною фактурою основних джазових стилів – свінгу та блюзу. Запропоновано практичні вправи та складено схему навчального процесу.
The article is devoted to the theme of piano pupils’ development of aesthetic education schools and to the major jazz styles. It reveals the genre and stylistic features of jazz music, and also covers the processing of texture styles such as swing, blues, boogie-woogie, ballad, Latin-jazz, jazz-waltz, ragtime. The first section is devoted to the theoretical aspects of the formation of a specific language and styles of jazz, which occupies an intermediate position between entertainment and academic music, folk and professional art, African American and European musical tradition. As a result of the development jazz has developed distinctive properties, which are most clearly manifested in spirituals, blues, ragtime. These genres have influenced the development of jazz with its complex system of syncopation, polirinia specific harmonious thinking, special articulation and phrasing, different from the classical music industry. The proposed guidelines for the development of the piano music of the major jazz styles are shown in the second section of the article. The scheme of the educational process, including the specific steps are: to familiarize the student with the style, rhythm exercises, which should be involved by hands, feet and vocal apparatus of the disciple, working parties separately right and left hands and all invoices. We can remember that in jazz music the priority rhythm and improvisation, special attention is given to the mastery of syncopation, accents and practical mastering of different tonalities. The article can be useful to the teachers of classical piano when working on the works of a variety of genres, and in the process of training the student to improvise on jazz departments of music schools, schools of aesthetic education, undergraduate music colleges.
Опис
Ключові слова
джаз, основні стилі, свінг, блюз, методика роботи над фортепіанною фактурою, jazz, basic style, swing, blues, methods of work on the piano texture
Бібліографічний опис
Овчиннікова, Л. О. Особливості опанування фактури джазових стилів у школах естетичного виховання (на прикладі свінгу та блюзу) [Текст] / Л. О. Овчиннікова // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; редкол.: Г. Ю. Ніколаї, О. В. Єременко, А. Єремус-Левандовська [та ін.]. – Суми : ВВП «Мрія», 2014. – Вип. 1–2 (3–4). – С. 155–163.