Удосконалення методики викладання хорового диригування на старших курсах факультетів мистецтв

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2013
Автори
Карпенко Євген Віталійович
Karpenko Yevhen Vitaliiovych
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті розглядається можливість підвищення ефективності навчання хорового диригування на старших курсах факультетів мистецтв у педагогічних навчальних закладах шляхом розширення методичної палітри та введення в практику методів порівняльного втілення художніх образів, виконавської установки й парної класифікації жестів. Використання оновленої методики покликане посилити у студентів спонукальний мотив до навчання, і, таким чином, поліпшити їх професійну підготовку.
The author investigates the possibilities of upgrading conductor-choral preparation of senior students of pedagogical educational establishments art faculties by means of broadening methodic and introducing into practice of images comparative embodiment, performer’s prescription and pair classification of conductor’s gestures. Research actuality is caused by the urgent necessity of search of ways for conductor-choral preparation of future music masters improvement, because the problem of functioning of children’s collectives of singers in Ukraine does not disappear during a long period. As the existent level of preparation of senior courses students of art faculties does not to a full degree answer to the modern requirements for choirmaster work at comprehensive school, the author investigates possibilities for grounding certain ways of upgrading conductor-choral preparation of senior students of Ukrainian pedagogical educational establishments art faculties with the purpose of increasing the professional level of graduating students in the context of work with children’s vocal collectives. During the investigation the author highlights so tasks: analysis of methods of teaching to the choral conducting in pedagogical educational establishment; grounding of necessity of students’ conducting knowledge, abilities and skills actualization; strengthening of incentive motivation on the stage of improvement of conducting competence. The usage of renewed methodic aims at reinforcing students’ motivation and thus make them better professionals.
Опис
Ключові слова
навчання, методика, хорове диригування, диригентські компетенції, teaching, methodic, choral conducting, conducting competence
Бібліографічний опис
Карпенко, Є. В. Удосконалення методики викладання хорового диригування на старших курсах факультетів мистецтв [Текст] / Є. В. Карпенко // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; редкол.: Г. Ю. Ніколаї, О. В. Єременко, А. Єремус-Левандовська [та ін.]. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – Вип. 1 (1). – С. 185–196.