Формування «чуття ансамблю» учнів-інструменталістів

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2013
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті актуалізовано проблему розвитку здатності учнівінструменталістів до ефективної взаємодії в спільно-виконавському процесі. У контексті сказаного важлива переорієнтація поглядів учнів на сутність спільно-виконавчого процесу, усунення «механічності» продукування ними своєї партії в музично-ансамблевому цілому, розвиток їх ансамблевих якостей, а саме феномену «чуття ансамблю». Зазначений феномен ми конкретизували як складне особистісне утворення, комплекс властивостей особистості та професійних здібностей, що забезпечують успішність виконавсько-ансамблевої взаємодії. Невід’ємними складовими «чуття ансамблю» учнівінструменталістів (скрипалів) виділено ансамблеву техніку та емпатійність.
The problem of students-instrumentalists' ability to effective interactions in co-executive process is modified in the article. In this context it is important to shift the views of students on the nature of co-executive process, eliminating «mechanistics» its party producing them in musical ensemble generally, the development of ensemble skills, namely the phenomenon of «sense of ensemble». We specify the definitions of the phenomenon as a complex personality formation, a set of personality traits and professional skills to ensure the success of the performing-ensemble interaction. An integral component of «sense of ensemble» of student-instrumentalists (violin) defines ensemble technique and empathy. Analysis of research works on specific music ensemble showes the need for a special performance techniques-instrumentalist musician, namely ensemble technique, based on the organic combination of technical and artistic. Ensemble technique we have identified as a combination of performing the means by which consistency and coherence is achieved jointly-performing specified the process and its components such as unity: Metro rhythmic, ahohichna, Articulation, dynamic consistency, unity of intonation, dynamic balance. Empathy we have defined as the ability of a student-instrumentalist to understand the emotional state of accomplices, empathy and emotional empathy with him. Important for the formation of ensemble techniques and empathy as constituents’ «sense of ensemble» student-instrumentalists are the following methods: display of art works by phonorecordings, video and multimedia applications with outstanding performance artists music, performance analysis of musical ensemble works; verbalization of the content of art works; comparison of standard musical sound sample from a specific act of performance, the planned development of the auditory component of distributed attention, self-mastery of ensemble techniques; implementation of modified exercises to develop empathy.
Опис
Ключові слова
спільно-виконавський процес, ансамблева техніка, емпатійність, учні-інструменталісти, students-instrumentalists, art works, sense of ensemble, coexecutive process, performing-ensemble interaction, ensemble technique and empathy
Бібліографічний опис
Петренко, М. Б. Формування «чуття ансамблю» учнів-інструменталістів [Текст] / М. Б. Петренко // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; редкол.: Г. Ю. Ніколаї, О. В. Єременко, А. Єремус-Левандовська [та ін.]. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – Вип. 1 (1). – С. 197–207.