Оптимізація розвитку силових якостей в учнів професійно-технічних навчальних закладів шляхом використання вправ з обтяженням

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2017
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
З метою аналізу та оптимізації тренувального процесу розвитку силових якостей юнаків професійно-технічних навчальних закладів із застосуванням вправ з опором на уроках фізичного виховання та в позанавчальний час було обстежено 28 учнів (юнаків) 15 років. Установлено статистично достовірний приріст показників рівня розвитку різних видів сили в юнаків. Виявлено проблеми й фактори, що регламентують ефективність розвитку силових якостей в учнів професійно-технічних навчальних закладів (юнаків) на заняттях з фізичної культури. Також обґрунтовано запропоновану програму покращення силових здібностей учнів старших класів та доведено її ефективність.
The article presents the results of researches, during which problems and factors that regulate the effectiveness of the development of strength qualities in students of vocational schools (boys) in physical culture classes were identified. The proposed program for improving the strength of high school students is also substantiated and proved to be effective. As a result of the pedagogical experiment, a statistically significant increase in the indicators of the level of development of various types of force in the boys of the vocational schools of the first year of study was revealed. The young boys of the experimental group observed the following increase in the indicators of strength preparedness: static strength, which rose from below average to above average; high-speed dynamic forces – the indicators have increased from low to higher than average and high, slow-dynamic strength – from a level below the average to high. Thus, the analysis of the indicators of the results of development of strength qualities in the boys of the vocational schools of the experimental group of preliminary and final studies showed improvement of the indicators below the average on the above average and high level. Consequently, we can conclude that the results obtained showed a more positive dynamics of the development of power qualities that we observe in the experimental group, which indicates the effectiveness of the application of developed complexes of exercises with resistance to the development of power qualities. As we can see from the results of the comparative analysis of pedagogical testing in both groups, the indicators of the level of development of force in boys of the vocational schools of the first year of study increased in both groups. But in the experimental group these indicators rose to a higher level. The application of the program for the development of power qualities in the pilot group of boys in the first year of training for vocational schools allowed to obtain higher results than in the control group. As a result of the pedagogical experiment, a statistically significant increase in the indicators of the level of development of various types of force in the boys of the vocational schools of the first year of study was revealed. The young boys of the experimental group observed the following increase in the indicators of force readiness: the maximum force – from low to medium level, strength endurance – from below average to above average, speed dynamic power – from low to low average, slowly-dynamic strength – from low to average level.
Опис
Ключові слова
силові якості, фізичне виховання, вправи з обтяженням, учні професійно-технічних навчальних закладів, strength qualities, physical education, exercises for strength, students of vocational schools
Бібліографічний опис
Бєсєдіна, А. Оптимізація розвитку силових якостей в учнів професійно-технічних навчальних закладів шляхом використання вправ з обтяженням [Текст] / А. Бєсєдіна, С. Гудим, М. Гудим // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017. – № 7 (71). – С. 150–157.