Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/4272
Title: Теоретико-методичні аспекти відбору науково-педагогічних кадрів на посади приват-доцентів університетом св. Володимира (1863-1883 рр.)
Other Titles: Theoretical and Methodological Aspects of Selecting Scientific and Pedagogical Staff for the Private Associate Professors’ Posts of St. Volodymyr University (1863–1883)
Authors: Таможська, Ірина
Tamozhska, Iryna
Keywords: фізико-математичний
медичний факультети
теоретико-методичні аспекти
приват-доценти
pro venia legendi
дисертація
theoretical and methodological aspects
private associate professors
physics-mathematics and medical faculties
pro venia legendi
thesis
Issue Date: 2017
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Таможська, І. Теоретико-методичні аспекти відбору науково-педагогічних кадрів на посади приват-доцентів університетом св. Володимира (1863-1883 рр.) [Текст] / І. Таможська // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017. – № 7 (71). – С. 225–236.
Abstract: У статті висвітлено теоретико-методичні аспекти відбору науково-педагогічних кадрів на посади приват-доцентів Університетом Св. Володимира в період 1863–1883 рр., зокрема на фізико-математичному та медичному факультетах. Акцентовано увагу на тому, що запровадження посади приват-доцента сприяло створенню конкурентного освітнього середовища, пожвавило наукові дослідження, модернізувало методику навчального та виховного напрямів. Зазначено, що приват-доценти стали авторами та ініціаторами нових курсів і спецкурсів, тим самим унеможлививши застійні явища тривалого характеру в консервативному значною мірою професорському середовищі. Відмічено, що мало місце як об’єктивне, так і необ’єктивне ставлення до кандидатів на приват-доцентуру під час виборів на вакантні кафедри, зокрема щодо оцінки їхнього наукового досвіду, якості пробних лекцій.
When in 1863 the University Statute was approved, the problem of the staff at St. Vladimir University in 1863–1883 significantly intensified. The extremely complex and lengthy challenges to obtaining scientific degrees, inadequate material and financial assistance, as well as contradictions among members of faculties and the Academic Council during the election to the vacant departments contributed to the deficiency of scientific and pedagogical staff with the highest scientific degrees. During the research general scientific (historical and geographical analysis, synthesis, abstraction, generalization, comparison) and historical-logical methods were used. The aim of the article is to elucidate theoretical and methodological aspects of selecting scientific and pedagogical staff for the private associate professors’ posts of St. Volodymyr University in 1863–1883, especially at the physics-mathematics and medical faculties. The theoretical and methodical aspects of selecting scientific and pedagogical staff for the private associate professors’ posts of St. Volodymyr University in 1863–1883 are elucidated in the article. The attention is brought to the focus that the introduction of the private associate professor’s post contributed to creating competitive educational environment, renewed research, modernized the methodology of educational and upbringing areas. It is indicated that private associate professors have become authors and initiators of new courses and special courses, thereby excluding stagnation phenomena of extended character in the mostly conservative professor medium. It is noted the objective and nonobjective attitude to the privat-associate professors took place during the election to the vacant departments, in particular concerning the evaluation of their academic experience and the quality of their trial lectures. It is indicated that private associate professors’ traineeship abroad for two and more years has become a tradition. In conclusion, despite all the difficulties and problems the private associate professors’ institute in St. Volodymyr University proved its vitality and necessity.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/4272
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tamozhska.pdf910,13 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.