Запровадження спецкурсу «Основи хореографії» у процес фахової підготовки майбутніх учителів фізичної культури

Ескіз
Дата
2017
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
На підставі аналізу оновленої навчальної програми «Фізична культура» для закладів загальної середньої освіти визначено, що вчитель фізичної культури сучасної школи повинен мати сформованість необхідних знань, умінь і навичок для реалізації варіативних модулів із елементами хореографії у процесі професійної діяльності. У цьому контексті розроблено спецкурс «Основи хореографії», що містить 45 години / 1,5 кредитів ECTS, з них: лекційних – 8 годин; практичних – 14 годин; консультацій – 2 години; на самостійну роботу студента відведено 21 година. Форма контролю – залік. Зміст спецкурсу об’єднує 3 тематичні розділи, містить завдання для практичних занять, самостійної роботи та орієнтовні тести для контролю студентів. Перспективним вважаємо запровадження навчальної дисципліни «Основи хореографії» в освітній процес майбутніх учителів фізичної культури.
The purpose of the article – the substantiation and development of the special course “The essentials of choreography” for the professional training of the future physical education teachers is specified in the following tasks: 1) to substantiate the necessity of developing a special course “The essentials of choreography” for the professional training of the future physical education teachers; 2) to develop the structure of the special course “The essentials of choreography”; 3) to reveal the content of the special course “The essentials of choreography”. Theoretical methods of research having been used in the work included the study and analysis of program normative legal documents, as well as comparison, generalization of the experience of predecessors. Conclusions. Based on the analysis of the updated educational program “Physical Culture” for general secondary education institution, it has been determined that the teacher of physical culture of the modern school should have the necessary knowledge, skills and abilities of choreographic training, and should have a high level of showing of choreography elements and musical-rhythmic movements that are extremely important for the implementation of variant modules with elements of choreography in the process of professional activity. In this context a special course “The essentials of choreography” containing 45 hours / 1.5 credits of ECTS is developed, of which: lectures – 8 hours; practical classes – 14 hours; consultations – 2 hours; for independent work of the student it is allocated 21 hours. The form of control is credit. The content of the special course combines 3 thematic sections, contains tasks for practical classes, independent work and reference tests for current and final student control. Special course “The essentials of choreography” implies mastering the methodology of choreography elements teaching, dance elements; mastering the exercises of classical dance, dance steps and movements of folk and ballroom dances; preparation of the future physical education teachers for the implementation of variant modules with elements of choreography in the process of professional activity. We consider the introduction of the educational discipline “The essentials of choreography” in the educational process of the future physical education teachers to be promising.
Опис
Ключові слова
фахова підготовка, майбутні вчителі фізичної культури, спецкурс, основи хореографії, professional training, future physical education teachers, special course, essentials of choreography
Бібліографічний опис
Бермудес, Д. Запровадження спецкурсу «Основи хореографії» у процес фахової підготовки майбутніх учителів фізичної культури [Текст] / Д. Бермудес // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017. – № 8 (72). – С. 126–136.